Eerste indruk - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu Eerste indruk - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu

Eerste indruk

Blijf op de hoogte en volg Liza

20 Februari 2015 | Australië, Ballarat

Allereerst super super leuk om alle berichten van iedereen te lezen! Ik heb hier serieus wat aan gehad tijdens mijn eerste dagen hier. Leuk om te lezen dat iedereen zo betrokken is bij mijn avontuur in Australië!

Het is nu op dit moment vrijdagavond 21.00 uur en in Nederland is het nu vrijdagochtend 11.00 uur. Let start at the beginning.

Zaterdag 14 februari werd ik wakker en was ik zeer gespannen. Ik had er super veel zin in, maar was op dit moment vooral bezig met het 'naar Schiphol gaan, afscheid nemen en zo lang alleen in het vliegtuig zitten'. Ik had die dag de laatste dingen in mijn koffer gedaan. Het was trouwens nog een heel gedoe om alles in de koffer te doen zonder te veel kg in de koffer te hebben. Om 18.00 uur vertrokken we met de auto samen met papa, mama, Peer en Marjolein. Het was moeilijk om afscheid te nemen op Schiphol en om alleen door de poortjes te gaan. Toen ik eenmaal door de poortjes was, was het 'afscheidsgevoel' direct weg. Ik keek vooruit en liep mijn grote avontuur tegemoet.
De reis van Nederland naar Dubai duurde 6 uur en was een zeer gezellige reis. Ik zat naast Dennis. Dennis is 32 jaar, ging voor twee weken backpacken in Thailand en had een klein rugzakje bij als handbagage en meer niet. Dennis en ik hebben serieus bijna de hele reis gepraat en samen een film gekeken. Dennis, thanks for the nice flight! Naast Dennis, zat een man van 42 jaar en ging op zakenreis. Hij houdt tijgers in gevangenschap voor circusattracties en ging naar Thailand voor het vergroten van zijn klantenbestand. Dit was voor hem hard nodig, omdat dieren in gevangenschap niet meer in Nederland toegestaan zijn in circussen. Dit was zeer interessant.
Toen ik geland was in Dubai, had ik geen personal assistent meer nodig. Er waren namelijk drie zussen rond de 50 jaar, die mij hielpen tijdens het overstappen. Deze vrouwen gingen naar hun tante, die in Melbourne woont. Hiermee heb ik nog gezellig wat gedronken op het vliegveld in Dubai.
De vlucht van Dubai naar Melbourne was totaal anders als de vlucht van Nederland naar Dubai. Er waren weinig Nederlanders in het vliegtuig en naast mij zat een meisje rond dezelfde leeftijd en een oudere man met een lange zwarte baard. De man en het meisje zaten alleen maar naar hun beeldscherm te kijken en veel gesprekken kwamen er helaas niet uit.
Toen ik geland was in Melbourne stond ik te springen van zenuwen. 'Waar zal ik te recht komen? Wie zal mij ophalen? Hoe zal het zijn om Engels te spreken? Hoe zal het er op de uni en op de campus eruit zien?'
Het was de bedoeling dat er een driver van de universiteit in Australië op mij stond te wachten om mij naar de universiteit te brengen. Deze stond er helaas nog niet toen ik op het vliegveld aankwam. Op dit moment kreeg ik een totaal ander gevoel over mijn avontuur in Australië. Ik stond daar op een onbekend vliegveld en wist niet wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik me gemeld bij een service point voor internationale studenten en bleek dat ik niet de enige internationale student in Australië was. Ik heb gewacht en tussendoor een prepaid kaart bij een Australische provider geregeld. Na twee uur kwam de driver op het vliegveld aan en vertrokken we samen met een Chinese student.

De driver was Jared, een Australische student van 20 jaar oud. We hebben met z'n drieën wat gegeten bij de subway en de driver liet ons heel Ballarat zien. Nadat we de Chinese student af hadden gezet, reden we naar de campus waar ik heen moest. Hij hielp mij met de koffer en de schoonmaakster hielp mij met het linnengoed en het bestek. Uiteindelijk gingen ze verder met hun eigen ding.

Daar zat ik dan. Letterlijk alleen aan de andere kant van de wereld. Geen een andere student in the unit (waar ik verblijf), geen eten in de keuken, met een enorme jetlag en vooral niemand om tegenaan te praten. Ik heb twee uur geslapen om wat rustiger te worden en ben toen gaan douchen. Ik ben naar the international office gegaan en gevraagd naar een supermarkt. Ik ben met de bus naar een supermarkt gegaan om wat eten te kopen voor het avondeten. De buschauffeur was heel aardig en hielp mij met het uitstappen bij de juiste bus stop en legde mij uit welke bus stop ik op de terugweg moest hebben.

Toen ik terug was, ontmoette ik Anne. Anne is mijn RA (Residence Assistant) en was heel enthousiast. Ze is vrolijk en staat altijd klaar om me te helpen. Ze zei dat ik niet hoefde te koken en met haar mee kon gaan naar the LLC (gebouw op de campus, waar iedereen welkom is voor de gezelligheid en voor de computers) en dat ik met haar en andere RA's pizza kon eten. Ik heb deze avond heel veel mensen ontmoet en weet eerlijk gezegd geen een naam meer, omdat het zoveel Australische mensen waren.

De volgende dag was het dinsdag en had ik geen idee wat ik moest doen. Er was geen een student en ik was nog heel onbekend. Ik had wat dingen geregeld met de kamer en internet bij the international office en wat dingen bij de universiteit. Ik ontmoette Mat en hij ging mij helpen met het regelen van internet. Hij liep met mij mee naar the international office en hier ontmoette ik Kate. Kate hielp mij met het vinden van een winkel om een paspoort foto te laten maken (die ik nodig had voor een soort ov jaar kaart). Onderweg kwamen we een man tegen (ben zijn naam vergeten). Hij moest naar een supermarkt, vlakbij een post office waar ze paspoortfoto's laten maken. Hij heeft mij met de auto naar the post office gebracht, zodat ik niet alleen daarheen hoefde te gaan (uiteindelijk zijn we twee keer heen en weer gereden, omdat ik mijn geld vergeten was). Anyway, hij heeft mij veel verteld over het leven op de campus, het leven in Australië en dat ik veel nieuwe vrienden hier zal maken.

Eenmaal terug at the unit, ontmoette ik een andere student die blijkbaar ook bij mij in the unit woonde en hebben samen gekookt met twee andere studenten op de campus. Dit was gezellig, maar tegelijkertijd moeilijk voor mij om het Australisch Engels te verstaan. Ze gebruiken hier namelijk veel 'slang'. Dit is het afkorten van woorden tijdens het spreken. We hebben samen een Australische film gekeken, omdat ik deze nog niet gezien had en gezien moest hebben.

Woensdag begon het programma voor internationale studenten. Nu begon het maken van nieuwe vrienden. Iedereen praat tegen elkaar. Als je elkaar niet kent, dan is het haast vanzelfsprekend dat je met elkaar praat om elkaar te leren kennen. Het is like 'one big family'. Deze dag hebben we veel informatie gekregen over de universiteit en de veiligheid in Ballarat. Woensdagavond was er een local party bij Alex. Alex is een student in Australië en organiseert veel dingen voor internationale studenten. Hij had een klein feestje in zijn tuin en daar zijn we met 6 andere internationale studenten heen gegaan. Er waren ook drie Australische mensen aanwezig. Het is zo grappig en leuk om te zien hoe de Australiërs leven. Zolang ze het maar gezellig met elkaar hebben en een glas bier in hun hand hebben, dan zijn ze altijd vrolijk en gelukkig.
Op deze dag heb ik veel mensen ontmoet over heel de wereld. Mensen uit China, Vietnam, Litouwen, Oostenrijk, India, Zweden, Zuid-Korea, Pakistan, Engeland en misschien ben ik nog wat landen vergeten. Het was heel gezellig en zijn uiteindelijk met de taxi naar huis gegaan.

Donderdag hadden we met de internationale studenten een race door Ballarat. We hebben een sightseeing Ballarat gehad en waren tweede geworden met ons groepje. We hadden gratis tickets voor de cinema gewonnen en zijn diezelfde avond samen naar de bioscoop gegaan en samen met nog wat andere internationale studenten, die ook mee wilde gaan maar geen ticket hadden gewonnen. We waren uiteindelijk met 7 internationale studenten en drie Australische mensen. De Australische mensen Alex, Tim en Tyler hebben ons uiteindelijk met de auto naar huis gebracht.

Vrijdag zijn we met de internationale studenten naar the wildlife park geweest. Hier heb ik dan eindelijk de eerste kangeroe gezien. De eerste was heel speciaal en naarmate ik ze overal zag, was het op het einde van de middag alweer normaal om kangeroes overal in het wild te zien. Ik heb hier ook koala's gezien, reptielen en een snake show buiten met een grote en lange slang.
Toen ik terug kwam van the wildlife park, waren alle andere studenten in de unit gearriveerd. We hebben samen pizza gegeten (omdat ik hier nog niet genoeg fastfood gegeten heb) en hebben elkaar leren kennen met spelletjes. Alle 19 studenten in mijn unit zijn Australiërs.

Aankomend weekend zijn er activiteiten en feesten met de studenten op de campus. Ik heb mijn formel dress voor morgen al klaarliggen. Deze mocht ik lenen van Anna. Happy with it! :) Anders moest ik nu nog een formel dress ergens vandaan toveren.

Volgende week is het 'o week'. Iedereen op de universiteit en campus heeft het erover. Het schijnt hier THE week te zijn, waarin gefeest wordt en waarin veel activiteiten gedaan worden.

We will see!

Het is leuk om dit nu te schrijven. Er is zoveel gebeurd in deze 6 dagen. Ik wist dat ik een groot avontuur ging maken, maar dit! Dit had ik niet verwacht! Maandag had ik het zeer moeilijk met het vinden van mijn weg hier en om vertrouwd te raken met de omgeving en nu heb ik al zoveel mensen leren kennen en denk ik al bijna volledig in het Engels. Iedereen is zo aardig hier en iedereen wil je hier oprecht helpen. Iedereen is layed back en wil gezelligheid en vrolijkheid om zich heen.
De Engelse zin en de betekenis van de zin 'don't worry mate' heb ik hier zeker al geleerd.

Lots of love,
Liza




  • 20 Februari 2015 - 12:48

    Aniek:

    Hey down-under meisje,

    Super leuk verslag en knap hoor dat je dat allemaal in je eentje hebt gedaan en geregeld, dat zullen veel mensen je niet na doen. Je leert er alleen maar heel veel van!

    Geniet ervan en niet vergeten dat je ook nog naar school moet daar he, hahaha.

    X Aniek

  • 20 Februari 2015 - 13:08

    Marian:

    Wat een intensieve week voor jou (maar ook voor ons). Zo ver weg in je eentje. Ik vond het heel erg spannend en merkte dat ik toch wel een erg bezorgde moeder ben nu het mijn jongste dochter betreft die dit avontuur aangaat. Gelukkig lees ik, en had ik natuurlijk al gehoord, dat je het goed maakt en al veel beleefd hebt. Wat een ervaringen in een week. Ik ben trots op je en vind het onwijs om te horen wat je allemaal al aan nieuwe ervaringen hebt opgedaan. En er zullen er nog veel meer komen. Geniet er van en ik ben heel benieuwd hoe The o week zal zijn. Dikke kus XX mama

  • 20 Februari 2015 - 13:26

    Lukas:

    Hey lieve schat,

    Ik ben ape (kangeroe) trots op je dat je het allemaal in je eentje geklaard hebt. Zal niet makkelijk geweest zijn, maar je ziet aan alles komt een goed einde.
    Leuk dat je het zo goed met die Australiers kunt vinden, don't worry mate, haha.
    Als de komende week voorbij is, ken je inmiddels nog meer mensen. Een feestweek dus.
    Daarna begint de studie, want daarvoor ben je gegaan toch?
    Geniet eerst maar van alles wat er op je pad komt, de rest komt wel van zelf.
    Don't worry mate!!

    Dikke X, Pappa.

  • 20 Februari 2015 - 14:51

    Hans:

    Hoi Lisa,
    Leuk om te lezen joh! Gisteren met Peer zijn en jouw eerste week besproken en nu al zo'n uitgebreid verhaal van jou. Het gaat je vast lukken en je tijd zal omvliegen. Heel veel groetjes, ook van Anita,
    Je t'embrasse
    Hans

  • 20 Februari 2015 - 16:54

    Manon:

    Hee Liza,
    super leuk om te lezen hoe je het naar je zin hebt nu daar!
    knap dat je zo'n avontuur bent aangegaan.
    Geniet van je tijd daar!!
    dikke kus xxx manon

  • 20 Februari 2015 - 17:43

    Suzan:

    Hey zussie,

    Zo te lezen heb je het toch een beetje moeilijk gehad de eerste dag(en). Dit waar ik je misschien al een beetje voor gewaarschuwd had omdat alleen aankomen ook zeker niet leuk is. Ik wist niet dat het zo rot was maar daarnaast is weer gebleken dat jij jezelf prima kan redden. Zie je moeders zelfs de jongste red zich prima haha. Ik vind het, ondanks dat het in het begin misschien even moeilijk was, nog steeds heel knap hoor. Ik weet niet of ik alleen naar Uganda was gegaan. En jij hebt die stappen gewoon ondernomen. Je mag echt wel heel erg trots op jezelf zijn. Ik ben het in ieder geval wel. Gelukkig begin je, zo te lezen, je draai al te vinden en heb je heel veel leuke mensen leren kennen. Geniet van je feest week met allerlei leuke campus dingetjes. Gaaf hoor lijkt me echt vet om eens te zien hoe dat campus leven gaat. Is vooral alleen in Amerika en Australië toch dat ze campussen hebben enzo? Nou dat lees ik vast allemaal nog wel in je volgende verslagen! Have fun en genieten! Xxx

  • 20 Februari 2015 - 18:09

    Christien:

    Och, m'n liefje toch! Wat een avonturen, zeker de eerste dagen, dat je je draai nog moest vinden en dat echt helemaal alleen moest doen. Super hoe je dat zelf hebt opgelost!
    Ik ben ontzettend trots op je!!!
    Gelukkig heb je nu wat positieve mensen leren kennen, die je wegwijs maken en overal bij betrekken.
    Geniet van het introduktieprogramma THE week, want daarna is het hard studeren.
    Ik volg je op de voet!
    Veel liefs en geniet!
    Christien

  • 25 Februari 2015 - 10:21

    Lieke:

    Wauw lies! Wat een avontuur al zo snel! Een moeilijk begin maar wat knap en dapper hoe je je er in door gezet hebt. Toppie moppie! Vind het echt tof dat je daar welkom bent en de andere studenten je gezellig mee nemen en leuke dingen doen. Wacht maar tot je weer terug bent meis, dan realiseer je je weer hoe speciaal die Kangeroes zijn als je er geen meer ziet hahaha allemaal kleine momentjes en herinneringen die je altijd bij blijven! Geniet van de feestweek. Heel veel liefs Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 13942

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2016 - 25 Februari 2016

Peer en Liza op reis

14 Februari 2015 - 12 Juli 2015

Federation University Ballarat

Landen bezocht: