Hard work begins - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu Hard work begins - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu

Hard work begins

Blijf op de hoogte en volg Liza

03 Maart 2015 | Australië, Ballarat

Hi mates,

Nogmaals weer super leuk om alle reacties te lezen en te weten dat jullie allemaal geïnteresseerd en meeleven met mijn avontuur hier!

Waar moet ik beginnen met vertellen. Ik was eigenlijk van plan om elke week een reisverslag te schrijven en de laatste keer dat ik geschreven heb is alweer langer dan een week geleden. Here we go.

Vrijdags waren alle roommates gearriveerd en was het leuk om iedereen te leren kennen. Ik ben die vrijdag vroeg naar bed gegaan, omdat zaterdag de compass weekend begon. Dit weekend was een weekend vol activiteiten en evenementen met alle studenten die op de campus ('res') wonen.

Zaterdag 21 februari begon het compass weekend. Ik stond om 8 uur op en hadden om 9 uur allerlei activiteiten op een groot grasveld op de campus. Heel het grasveld stond vol met studenten. Dit waren ongeveer 500 studenten en daarvan waren denk ik 490 studenten Australisch. De dag begon met een megakring van 500 studenten waarin we tegen ongeveer 15 onbekende studenten gingen praten. Ik heb in deze kring 15 keer verteld dat ik een Nederlander ben en wat ik in Australië kom doen. Iedereen was zeer geïnteresseerd hierin dus ik had een behoorlijke gezellige 'speeddate' met allerlei onbekende studenten. Vervolgens werd ik in een groep gedeeld met 10 andere Australische studenten en deden verschillende kennismakingsactiviteiten op het grasveld. Ook hier heb ik weer aan iedereen verteld dat ik een Nederlander ben en wat ik in Australië kom doen. Het is leuk om te zien dat alle Australische studenten het zo geweldig vinden dat ik helemaal vanuit Nederland naar Australië gekomen ben om te studeren. Ik heb hier weer heeel veeel nieuwe mensen ontmoet en herinner denk ik nog maar 5 namen van deze middag.
Na deze middag vol activiteiten op een grasveld in de hete zon, hadden we een formel dinner. Ik had een jurk van mijn RA geleend, omdat ik zelf niet zoveel kleren meegenomen heb. Dit was een gezellige dinner en heb weer een aantal nieuwe Australische mensen ontmoet. Na de dinner was ik super moe en ben ik vroeg naar bed gegaan.

Zondag 22 februari was de tweede dag van de compass weekend. Ik stond om 8 uur op en gingen om 9 uur naar een groot sportcentrum. Dit was gelukkig binnen dus had ik niet zoveel last van de flinke hitte. Deze dag was ik in een groep gedeeld van ongeveer 10 Australische studenten en heb op deze dag weer ongeveer 15 keer verteld dat ik een Nederlander ben en wat ik in Australië kom doen. De Australische mensen zijn trouwens super sportief! Iedereen was actief in alle spellen en niemand was aan het klagen dat het super heet was en ze niet mee wilden doen. Ik heb op deze dag 2 keer netball gespeeld, 2 keer bubble soccer gespeeld, 1 keer gepoold (wat ik daarna nog 2 keer gedaan heb omdat ik het zo leuk vond), 1 keer gevoetbald en 1 keer gedanst. Tijdens de dansles moest ik perse van de andere Australische studenten samen met de dansdocent dansen, omdat ik het zo goed deed haha (ikzelf vond dit een beetje ongemakkelijk, maargoed toch maar gedaan). In de middag hadden we hamburgers gegeten in de hete zon.
Toen we terug waren op de campus, konden we pancakes in het LLC (gezellig gebouw voor studenten die op de campus wonen) eten. Deze pannenkoeken waren enorm klein en heb een student uit Zuid-Korea proberen wijs te maken dat dit normaal is en dat we er maar één eten als diner. Helaas geloofde hij dit niet en hebben we er uiteindelijk drie gegeten. Hierna ben ik naar de supermarkt gegaan met twee roommates in een auto van roommate Katie. Nadat we terug waren, heb ik met alle roommates gekletst en ben ik uiteindelijk om 1 uur naar bed gegaan.

Maandag 23 februari was het compass weekend afgelopen. Nu begon THE o week, waar iedereen het op de uni overheeft. Ik stond om 8 uur op en was om 9 uur in een show theater op de uni. Ik heb een saaie show gezien over hoe het studeren is blabla (leuk begin van THE orientation week). Ik heb gratis hamburgers gegeten op de uni. Vandaag was het heel koud en ik had een korte broek en hemdje aan. Ik had het dus heel koud en had hier niet op gerekend, aangezien het in het weekend juist super heet was. Dit is by the way het weer in Ballarat. De ene dag kan super warm zijn en de andere dag kan koud en regenachtig zijn.
In de avond heb ik pizza gegeten in onze unit met de andere roommates. Nu waren we compleet met 20 man. Een aantal tweedejaars waren nu namelijk ook gearriveerd. Ik ben naar de supermarkt gegaan met een andere roommate en ben daarna naar the music festival gegaan op de uni. Dit music festival moest eigenlijk een groot succes worden, maar nee dat was het niet. Het was koud en regenachtig. Ik heb met wat studenten gepraat, die ik al eerder had gesproken, en met wat Australische en internationale studenten gesproken, die ik nog niet gesproken had. (Ook deze avond heb ik wel weer 5 keer verteld dat ik een Nederlander ben en wat ik in Australië kom doen). Rond 22.00 uur ging de silent disco open en dit was zeer grappig! Iedereen schreeuwde en danste op hun eigen muziek die ze aan het luisteren waren door hun headphones. Het is trouwens leuk om de verschillen tussen Australië en Nederland te zien tijdens het uitgaan. Australische mensen vinden het belangrijk dat iedereen lol heeft, niemand alleen staat, iedereen gezellig aan het kletsen is en dat iedereen helemaal los gaat. Ik stond op een gegeven moment eventjes alleen te genieten en rond te kijken en toen kwam er direct een Australisch meisje en jonge naar mij toe om te vragen wat ik deed, hoe het met me was en dat ze gewoon even gezellig kwamen kletsen. Hier kan ons kikkerlandje zeker nog wat van leren vind ik :). Ik ben uiteindelijk rond 24.00 uur naar huis gegaan en gaan slapen.

Dinsdag 24 februari was de tweede dag van de orientation week. De dag begon met een ontbijt met alle studenten op de uni en we kregen weer de kleine pannenkoekjes. We kregen wat informatie over het studeren bij Federation University in een collegazaal. Hierna waren er allerlei marktkraampjes op de uni verspreid met allerlei verschillende soorten informatie over activiteiten en organisaties rondom de uni en allerlei gratis spulletjes. Alle Australische studenten zijn hier trouwens dol op gratis spullen, omdat alles in Australië zo duur is en ze vooral geld aan feesten en activiteiten uitgeven.
In de avond had ik weer dinner met de roommates in een zaal en dit was lekker en een keer gezond, waar ik super veel zin in had na alle hamburgers en worstjes en hamburgers en worstjes en hamburgers en worstjes.
Deze avond was TE GEK! In de avond had ik een 'back to school party' in een grote club (met drie verdiepingen) in Ballarat. Ik had een echt Australisch schooluniform aan van mijn RA en vond dit TE GEK! De andere Australische roommates begrepen totaal niet waarom ik het zo leuk vond om een schooluniform aan te hebben, omdat dit voor hun normaal en saai is haha. Andere Australische studenten hadden hun schooluniform gepimpt en ik expres juist niet. Mijn roommates hebben mij wel een beetje geholpen met pimpen, omdat ze het anders te saai vonden haha. Het was een super gezellige avond en hier heb ik ook weer een aantal nieuwe Australische studenten ontmoet. Uiteindelijk waren we om 5.00 uur thuis en ben ik snel gaan slapen.

Woensdag 25 februari was de laatste dag van de orientation week (het was maar van ma t/m wo). Om 9 uur kreeg ik informatie over het studeren bij Federation University in een collegezaal en ik had nog steeds totaal geen idee over dat ik daadwerkelijk in Australië ging studeren. Ik heb wat kennismakingsactiviteiten gedaan in het gebouw voor studenten van de Business Course (en heb hier weer 5 keer verteld waar ik vandaan kwam en wat ik in Australië kom doen). Ik heb deze middag een gratis ticket voor de bioscoop gewonnen.
Ik ben in de middag naar de bibliotheek geweest om wat foto's uit te printen om op mijn witte muur in mijn kamer te hangen.
Ik had samen met mijn roommates gegeten op een Main Even Festival. Dit was op de universiteit en stelde eigenlijk niet veel voor (alleen maar gratis eten).
In de avond had ik een kroegentocht. Hier had iedereen het de hele week over. Ik had de black tickets voor deze avond gekocht samen met mijn roommates en zijn in twee kroegen geweest. Hierna zijn we met de roommates naar de grote club 'Bluestones' gegaan en hebben hier genoten van de gratis pannenkoeken en donuts (omdat we nog niet genoeg fastfood ophadden). Uiteindelijk kwamen de andere studenten ook aan en ben ik weer los gegaan in de Bluestones. Om 23.00 uur was ik super moe en ben ik met roommate Katie naar huis gegaan, gekletst en gaan slapen.

Vanaf woensdag kreeg ik een ander gevoel over mijn avontuur. Ik begon steeds meer in het Engels te denken en ik ging Australië en res steeds meer als 'thuis' voelen. Ik dacht zelfs op deze dag 'shit man, ik moet gewoon nog een keer terug naar Nederland. Ons kikkerlandje waar iedereen niet zo vriendelijk, helpvol en vooral zo enorm levenslustig is zoals ze hier in Australië zijn'. Ik wist (van verhalen van mensen die ook in Aussie zijn geweest) dat ik dit waarschijnlijk wel zou krijgen. Maar zo snel en zo sterk al! Nee, dat had ik niet verwacht.

Donderdag 26 februari heb ik heerlijk uitgeslapen. Eindelijk kon ik uitslapen, de was doen, een ritme in het eten creëren, mijn kamer opruimen en vooral even niks doen. In de avond heb ik gegeten samen met mijn roommates en hebben we met z'n allen een film gekeken. Dit was een film met super flauwe humor, die ik totaal niet begreep. Maargoed, heb lekker niks gedaan en ben vroeg gaan slapen.

Vrijdag 27 februari gingen de meeste roommates terug naar hun huis. Dit was voor hun 2 uur rijden (en geen 24 uur met een vliegtuig). Dus ja, hun konden wel naar huis en ik niet. Ik heb op deze dag dingen voor de uni gedaan en voor de school in Nederland. Ik heb met hulp van een roommate en Australische student macaroni gemaakt op een manier hoe ik dat nog nooit eerder gekookt heb. In de avond ben ik naar de film 'fifty shades of grey' gegaan. Ik moest deze film natuurlijk gezien hebben na alle verhalen, zodat ik er zelf een oordeel over kon hebben. Andere roommates vonden het maar vreemd dat ik zo graag naar deze film wilde haha. (En ja, ik vond deze film serieus goed en interessant haha). Ik ging naar de film met twee andere internationale studenten uit Litouwen. Dit zijn Ronetta en Gintare.
Ik ben deze avond rond 23.00 uur naar bed gegaan.

Op deze dag had ik mij in de middag verveeld en ging ik steeds meer aan 'thuis in Nederland' denken. Australië voelde steeds meer als 'thuis'. In de eerste week was ik vooral bezig met het 'in Australië naar mijn zin maken'. Nu was Australië onderrand mijn 'thuis' geworden en ging ik aan familie en vrienden in Nederland denken. Ik moet zeggen dat ik de mensen (en mijn lieve kat) mis en niet de cultuur en natuur in Nederland.

Zaterdag 28 februari was ik weer helemaal opgefrist van de drukke dagen. Ik was tenslotte al voor 2,5 week alleen maar druk druk met mijn reis naar Australië en activiteiten in Australië. Ik ben in de ochtend gaan zwemmen. Ik kan hier gratis zwemmen op de uni, jeej :) Ik heb een half uur lang gezwommen en heb 16 baantjes gedaan. Ik voelde mij weer lekker sportief! Ik heb nog wat foto's in mijn kamer opgehangen en heb macaroni gegeten. In de avond heb ik een film gekeken samen met roommate Chloe.

Zondag 1 maart was het begin van de herfst hier. Ik heb eerst 6 rondjes rond het grote grasveld bij de uni gewandeld samen met roommate Chloe, zodat we wat te doen hadden. Vervolgens heb ik met Ronetta en Gintare en twee jongens (die in Ballarat wonen) rondgereden door Ballarat. Deze twee jongens heten Alex en Nigel en hebben ongeveer dezelfde leeftijd. Alex en Nigel zijn typische Australische helpvolle en levenslustige studenten. Ze brachten ons met de auto hoog in de bergen. We beklommen een hoge toren en hebben van een GEWELDIG UITZICHT genoten! Dit was zo mooi! We hebben hier voor een half uur gestaan en zijn toen weer teruggereden naar het centrum van Ballarat. We hebben hier Noodles gegeten en ik, Ronetta en Gintare hebben een wandeling rond een mooi groot meer tussen Ballarat en bergen gemaakt. Uiteindelijk zijn we naar de bioscoop in het centrum gewandeld, waar Alex en Nigel ook waren. (Ik heb deze dag wel 2 uur gewandeld denk ik). We zijn naar de film 'the Kingsman' gegaan, omdat we nog niet genoeg naar de bioscoop waren geweest in Ballarat.

Maandag 2 maart begon het harde werk. Ik had mijn eerste les om 8.30 uur en ja hoor, het harde werken begon. Eerst had ik Sport, Accounting and Finance en daarna had ik Product Management. De lerares van Sport, Accounting and Finance was super aardig. Ze sprak ons tijdens de les aan en vertelde ons dat ze vond dat ik, Ronetta en Gintare (die ook deze les volgen) vooral moeten genieten van Australië. Als ik een keer niet naar de les kan komen, omdat ik aan het reizen ben, moet ik dat gewoon even via de mail laten weten.
In de avond hadden we een formal dinner. Ik en mijn roommates moesten in het blauw gekleed, omdat dit de kleur van het gebouw van onze unit is. Alle mannen waren strak in pak en alle vrouwen hadden chique jurken aan. Ik had een mooie jurk van mijn RA geleend, omdat ze zoveel mooie leuke kleren heeft en ze zo vriendelijk is dat ik dat allemaal mag lenen, omdat ik een internationale student ben! Thanks Anna! Tijdens de formel dinner werd er op een gegeven moment een muziekje op gezet en konden de jongens naar meisjes lopen en een foute openingszin fluisteren. In Nederland zal dit totaal geen succes worden, omdat dit 'stom, voorschut en nutteloos' is. Hier in Australië lopen er allerlei jongens rond tijdens het eten om een foute openingszin tegen een meisje te vertellen haha. Op een gegeven moment kwam er een Australische jongen naar mij toe en vertelde mij een openingszin (die ik pas na 4 keer kon verstaan haha) en zei 'define beauty is expressed through you'. Na de dinner kwam hij naar mij toe en vroeg of ik het wel begreep haha en vertelde hij het nog een keer. Super schattig! Hierna ben ik en de roommates naar huis gegaan en hebben we in the unit gekletst en gelachen.

Dinsdag 3 maart was het harde werken nu echt begonnen. Ik had lessen van 8.30 tot 2.30. Ben daarna naar een bank in Ballarat gegaan om een Australisch bankaccount aan te maken (is goedkoper) en ik ben met roommate Katie naar de supermarkt gegaan. In de avond gegeten met de roommates en nu zit ik mijn derde reisverslag te schrijven voor twee uur volgens mij. Hoorde de roommates net al zeggen: 'Where's Liza, is she still writing her travel report?'. Well guys, yes I am haha.

Morgen is het woensdag en dan heb ik een les en donderdag heb ik ook maar een les. Dit weekend staat er een super leuke activiteit op de planning. Ik ga van zondag op maandag (maandag is hier een nationale dag) the great ocean road rijden samen met Ronetta, Gintare, Nigel en Tim (een vriend van Nigel). We gaan overnachten in een hostel vlakbij een strand near the great ocean road.

Dit verhaal is super lang geworden! Ik heb ook zoveel te vertellen! Zal proberen mijn reisverslag nu wel volgende week te schrijven.

Lots of Love,
Liza


  • 03 Maart 2015 - 13:02

    Suzan:

    Sawadee zusje,

    Wat maak jij daar veel mee zeg. Je hebt zo te lezen al veel gefeest maar (helaas?) nu ook hard aan de bak voor school. Je komt wel naar huis he! Anders kom ik gewoon ieder jaar vakantie vieren in Australië. Dan kom ik gewoon in jouw huis logeren. Maar dan zie ik je nog maar een aantal weken per jaar. Nee kom maar gewoon naar huis. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Nederland is ook maar een oppervlakkig klein landje. Kan me voorstellen dat het saamhorigheidsgevoel van Australië echt te gek is. Herken dat wel hoor dat de saamhorigheid in anderen landen groter is als bij ons. Een reverse cultuurshock zoals ik dat noem krijg je toch wel. Helaas houd je dat niet tegen. Zo zullen er dingen zijn die je zowel wel als niet waardeert in Nederland. Maar je hebt nog maanden te gaan dus nu vooral genieten.

    Dat van die pannenkoeken haha hoor ik nu "smeer tandpasta onder je oog" praktijken?
    En trouwens super relaxt van die lerares. Zou er (als dat kan) zeker gebruik van maken als je een keer een langere trip of trekking maakt.

    Nou nog heel veel plezier en kijk uit naar je volgende verslag!

    Liefs,

  • 03 Maart 2015 - 15:32

    Lukas:

    Hey lieve schat,
    Je bent een Nederlander en wat ga je in Australie doen.? Ha,ha, kei leuk dat je dat wel 36 keer heb moeten vertellen.!!
    Ja, ja nu gaat het echte werk beginnen........ nou ja echt, 1 of 2 uurtjes naar college en dan weer in de zon. (Geintje).
    Ik vind het wel heel knap van je dat je zo´n verslag kan schrijven over datgene wat je mee maakt, zonder al te veel in detail te treden.
    Leuk ook, die activiteiten die georganiseerd zijn om elkaar te leren kennen. Erg belangrijk ook.
    Wat bedoel je steeds met RA? Dat is mij niet geheel duidelijk.
    Ik hoop dat je tijd over hebt om ook wat van de omgeving te zien en belangrijker nog, om er van te kunnen genieten.
    Ja en dat dansen, wat will je, als je NL kampioen bent geweest, daar kan de lerares nog wel iets van leren, ja toch? Ha,ha.
    Nou ik ga maar weer wat doen, want hier is het nog steeds werk tijd ;-( .
    Hele dikke X en genieten hé, Papa

  • 03 Maart 2015 - 18:49

    Christien:

    Lieve Liza,
    Wat veel nieuwe mensen heb je leren kennen, wat veel indrukken heb je gekregen in ruim 2 weken! Leuke en intensieve uitdagingen!
    Je hebt een prachtig verslag geschreven, zag het voor me.
    En nu aan de studie. Lukt je ook wel weer.
    Geniet van alles daar!
    Liefs, Christien


  • 03 Maart 2015 - 22:58

    Marian:

    Hey lieverd,
    Wat een lekker uitgebreid verslag. Zo zijn we toch een beetje bij je. Gelukkig gaat skypen en appen ook goed maar dit hele verhaal kunnen lezen geeft een nog beter beeld over wat je allemaal beleeft en meemaakt. Dat is heel wat in 2 weken tijd. Fijn dat je het al zo goed naar je zin hebt. Nu beginnen ook de lessen maar zo te horen heb je voldoende tijd om nog te genieten van Australië samen met de mensen die je leert kennen. Lijkt me heel apart om de verschillen met Nederland te ervaren en zo te lezen is dit positief. Was natuurlijk al bekend maar als ik het van jou zelf hoor klopt het dus echt. Ik ben benieuwd naar komend weekend want dit is ook weer een speciale ervaring. En natuurlijk ook hoe de lessen in het Engels verlopen. Alvast veel plezier.
    Dikke kus XX mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 13908

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2016 - 25 Februari 2016

Peer en Liza op reis

14 Februari 2015 - 12 Juli 2015

Federation University Ballarat

Landen bezocht: