Beautiful, awesome, wauw, breathtaking! - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu Beautiful, awesome, wauw, breathtaking! - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu

Beautiful, awesome, wauw, breathtaking!

Blijf op de hoogte en volg Liza

10 Maart 2015 | Australië, Ballarat

Hi mates,

Bedankt weer voor de super leuke reacties van iedereen! Blijft leuk om ze te lezen en lees ze steeds weer met een grote glimlach op me gezicht!

Het is vandaag alweer dinsdag en ik heb me er dus aan gehouden om mijn volgend reisverslag precies één week later te schrijven haha. Here we go again.

Woensdag 4 maart was een lekker dagje op res (op de campus). Ik had in de ochtend wat aan school gedaan. Jazeker, ik heb deze week wat voor school gedaan in Australië. Ik ben naar een lesuur gegaan. In dit lesuur heb ik wat activiteiten met de andere studenten in mijn klas gedaan. We moesten in vier groepen door het klaslokaal staan en een balletje overgooien naar een persoon. Als je de bal ving, moest je vertellen wie je was, waar je vandaan komt en nog wat leuke weetjes over jezelf. Vervolgens moest je van minimaal één klasgenootje de naam, woonplaats en een leuk weetje vertellen. Niemand in de klas had iets over mij verteld, wat waarschijnlijk kwam omdat ze mijn naam niet goed uit konden spreken haha. Hierna heb ik nog wat huiswerk gedaan in mijn kamertje en heb ik nog wat gepraat met mijn kamergenootjes. Ik moet zeggen dat het soms lastig is om hier wat voor school te doen. Dit komt vooral omdat ik in Australië ben en ik dit meer als een groot avontuur zie dan dat ik in Australië werkelijk ga studeren (waarvoor ik eigenlijk naar Australië ben gekomen) en het komt ook omdat er te veel gezellige activiteiten te ondernemen zijn met de kamergenootjes of met internationale studenten. Nadat ik wat voor school had gedaan, heb ik nog wat gekletst met klasgenootjes. Ik was muziek aan het luisteren, omdat ik dit een beetje mis aangezien ik nu niet mijn piano in mijn kamer heb en niet meer zoveel dans. Ik heb met mijn kamergenootjes over typisch Nederlandse muziek gehad en mijn kamergenootjes lieten mij typisch Australische muziek horen. Veel van deze liedjes had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord en dit vonden mijn kamergenootjes zeer schokkerend haha. De muziek hier is vooral muziek uit de jaren 80 en 90 en old classic songs. Ik heb samen met mijn roommates gegeten. In de avond ben ik wezen poolen met vijf andere kamergenootjes in het LLC gebouw (gezelschapsgebouw op de campus). Hierna ben ik rond 22.00 uur naar bed gegaan.

Donderdag 5 maart heb ik eerst wat voor school gedaan in mijn kamer (ja ik deed deze dagen goed mijn best voor school). Hierna ben ik met drie roommates naar een winkel geweest op de campus waar grote mooie posters in de uitverkoop waren. Ik heb onderrand elke poster in deze winkel gezien en na ongeveer één uur zoeken ben ik mijn trotse poster tegengekomen. Ik ben er super blij mee en hij hangt nu in mijn kamer. Het is een grote poster met een krachtige grote golf en aan de onderkant van de poster zie je een surfer (klein afgebeeld in verhouding met de golf) op de golf surfen. Ikzelf ben hier verliefd op, doordat het typisch Australisch is, geen diepe betekenis of iets heeft, maar je kan hier toch uren naar kijken omdat er zoveel beweging in afgebeeld is. Nadat ik mijn poster aan een paar roomates heb laten zien, ben ik naar de uni gelopen (5 minutes walk) voor een lesuur. Hierna heb ik gegeten met mijn roommates en heb ik TV met ze gekeken.

Vrijdag 6 maart had ik geen lesuren. (Ik ben elke week op vrijdag vrij :D) Ik heb de was gedaan en mijn linnengoed gewassen. Ik heb wat huiswerk gedaan in mijn kamer. Toen kwam ik een grote zwarte spin tegen op mijn kamer en, nadat ik super veel toiletpapier had gepakt (het was eigenlijk maar een klein spinnetje), was de spin plotseling verdwenen! Dit vond ik niet leuk. Ik heb heel mijn kamer afgezocht en ben toen drie andere spinnen tegengekomen. Deze heb ik in de wc gegooid (met weer heel veel toilet papier, terwijl de spin maar klein was). In Nederland ben ik niet zo bang voor spinnen, maar hier! Hier schreeuw ik het uit van de schrik haha. Een roommate onder mij had mij gehoord en heeft mij ingelicht over de giftige en niet giftige spinnen en over een wonderspray. Deze wonderspray met gif kan je overal in je kamer sprayen, zodat de spinnen niet meer in je kamer komen. Dit heb ik toen dus ook gedaan. Tijdens het sprayen ben ik de zwarte spin weer tegengekomen en is helaas ook deze spin in de wc terechtgekomen. Sorry spinnetjes. Ik heb hierna een halfuur gezwommen in het zwembad op de uni. Ik heb macaroni met kaas gekookt en gekletst met de kamergenootjes. Hierna heb ik mijn spullen gepakt voor een typische girlsnight en sleepover bij Gintare en Ronetta (internationale studenten uit Litouwen). Zij wonen in het centurm van Ballarat en grandma (de beheerder van het huis, die we grootmoeder noemen) was een weekendje naar Sydney. Dus we hadden met z'n drieën het huis voor onszelf. We hebben ons nagels gedaan, afleveringen van Vicotria Secrets gezien, gekletst en zijn gaan slapen onder heel veel dekens (ja, het kan koud zijn in Australië en ook dit is nieuw voor mij).

Zaterdag 7 maart hebben we eerst flink uitgeslapen tot ongeveer 12.00 uur. We hebben koekjes, sandwiches, popcorn met caramel, pannenkoeken en omelets gebakken om mee te nemen naar de Great Ocean Road. Hierna ben ik met de bus terug naar res gegaan. Toen ik de busstop probeerde te vinden, was ik verdwaald geraakt. Ik wist namelijk niet meer hoe ik vanaf de busstop naar het huis van Gintare en Ronetta was gelopen, omdat dit in het donker was. Ik zag een man in zijn tuin werken en heb aan hem gevraagd waar de busstop was met de juiste buslijn. Hij heeft het aan zijn buurvrouw gevraagd en heeft mij met de auto naar de bus stop gebracht. Hij reed expres extra snel, zodat ik de bus zal halen. Dit was super lief en heb in de busrit terug alleen maar gedacht 'Damn, I love this country too much already' en was me aan het voorstellen hoe dit in Nederland zal gaan. Ik kwam niet verder dan 'uitleggen waar de busstop is en verder gaan met de tuin, want stel je voor dat je deze niet optijd afkrijgt'. At res heb ik wat soep met brood gegeten en heb ik de was van de waslijn gehaald. Ik ben naar de supermarkt gegaan samen met Nigel (woont in Ballarat en gaat mee naar de Great Ocean Road). Deze wijn was bedoeld voor de Great Ocean Road. Ikzelf heb hier geen auto en moest met de bus. Ik heb Nigel gevraagd of hij mij misschien wilde ophalen met de auto en mij wilde brengen. Dit was geen probleem zei hij en we zijn samen naar het centrum van Ballarat gegaan om wat wijn en wat lekkers te halen voor het weekend. Een oudere mevrouw heeft meegereden, omdat de bus niet meer reed en ze anders niet meer terug bij haar huis in het centrum kwam. Toen ik terug at res was, hoorde ik hard geschreeuw en gezang. Dit kwam uit onze unit vandaan en het waren drie jongens. Mijn roommate en zijn twee Australische vrienden. Ik heb hiermee gekletst en mee wat Vodka gedronken. Ze waren (alweer) zeer geïnteresseerd in mijn Nederlandse afkomst en in mijn Nederlandse taal. Ze vonden het vooral te gek als ik hun in het Nederlands ging napraten. (Eigenlijk heb ik tussendoor gezegd dat ik daar zat met dronken jongens die op dat moment totaal niet begrepen wat ik aan het zeggen was en ze bleven me maar aanstaren met een big smile haha). Hierna heb ik nog met wat andere roommates gepraat en heb ik mijn spullen gepakt voor het ge-wel-dige weekend 'the Great Ocean Road'. Ik was super enthousiast en kon niet wachten tot we vertrokken. Ik ben volgens mij pas rond 1.00 uur in slaap gevallen, omdat ik zo enthousiast was.

Zondag 8 maart was het begin van de Great Ocean Road. Ik werd wakker met een geplette zwarte spin naast mijn kussen. (Sorry vriendje van de zwarte spin, die vrijdag al in de wc was beland). Ik had super veel zin in het weekend en we vertrokken om 8.30 uur. Ik ging naar the Great Ocean Road met Tim, Nigel, Gintare en Ronetta. Tim en Nigel wonen in één huis (samen met nog twee andere jongens) in Ballarat en Nigel heeft vlakbij the Great Ocean Road gewoond. We gingen de highlights van de Great Ocean Road zien en we gingen langs de ouders van Nigel. Nigel reed met zijn auto. We stopten onderweg bij een plek met alleen maar surfwinkels. (Wist niet dat ze bestonden, maar super gaaf). Vervolgens stopten we bij het eerste Australische strand (voor mij). Het was geweldig mooi en raakte helemaal enthousiast. Ronetta en ik liepen gelijk de zee in en maakten selfies. Tim en Nigel gingen stuk van het lachen, omdat wij nu al begonnen met het maken van foto's. Volgens hun was dit totaal niet spectaculair en sloeg het nergens op dat we nu al foto's aan het maken waren en zo enthousiast waren haha. We hebben pannenkoeken gegeten aan het strand en zijn doorgereden naar de volgende stop. De volgende stop was zo mooi en nog mooier dan het eerste strand. Bij dit strand zei ik 'I can not believe that it is going to be more beautiful then this'. Dit had ik niet moeten zeggen, want dit heb ik heel het weekend gehoord. Tim en Nigel gingen weer stuk van het lachen en hebben voor 10 dollar gewed dat het sowieso mooier werd dan dit. De volgende stop was aan het begin van de Great Ocean Road. WAUW! BEAUTIFUl! AMAZING! BREATHTAKING! AWESOME! DON'T KNOW HOW TO EXPRESS THIS! Deze zinnen heb ik in dit weekend zo ongeveer 100 keer gezegd, gefluisterd en geschreeuwd. We zijn denk ik ongeveer 10 keer gestopt aan de kust met een mooi uitzicht of bij een mooi strand. Aan elk strand waren allerlei surfers aan het surfen en pakten zulke mooie golven. Ik kon bij elke stop wel uren kijken. Nigel en Tim hebben bij elke stop gezegd 'And you said it was not going to be more beautiful then the first beach? This will cost you 10 dollars'. Ronetta heeft bij elke stop gezegd 'One more minute... (vier minuten later)... Just one more minute guys'. Gintarre heeft bij elke stop gezegd 'One more selfie... (vijf selfies later)... just one more selfie guys'. Ik kreeg bij elke stop te horen 'this will cost you 10 dollars'. Ik heb serieus heel deze dag vlinders in mijn buik gevoeld, omdat het zo onwerkelijk mooi is. Wat de natuur wel niet kan doen en hoe krachtig en mooi de natuur kan zijn. Onbeschrijfelijk. Ik ben deze dag trouwens voor de eerste keer Nederlanders tegengekomen. Ik reageerde super blij en begon direct Nederlands te praten. (Dit was tenslotte de eerste keer na drie weken dat ik Nederland in real life praatte). We hebben geluncht in een restaurant aan een strand, waar veel surfers mooie golven aan het pakken waren. Ik kreeg kriebels in mijn buik en kon niet wachten om zelf weer te gaan surfen. Heerlijk, de zee! Na een lange dag (die voorbij vloog) kwamen we aan bij ons hostel. Ons hostel was vlakbij the Campbel Beach en vlakbij de 12 Apostles. We hebben ingecheckt en zijn gelijk weer gegaan. We hebben de 12 (waarvan nu nog 7 over) Apostles gezien met zonsondergang en hebben gewacht tot de zon onder was. Dit uitzicht was het toppunt van de dag. Ge-wel-dig. Hierna zijn we teruggegaan naar het hostel en hebben de koekjes, popcorn en andere dingen gegeten met wijn en bier. Heerlijke afsluiting van de dag. Buiten in het donker met het geluid van de zee op de achtergrond. We zijn rond 24.00 uur naar bed gegaan.

Maandag 9 maart was de tweede dag van het onwerkelijke weekend. Ronetta, Gintare en ik hebben vaak tegenelkaar gezegd dat we elkaar moesten knijpen, omdat we het gevoel hadden dat we aan het dromen waren. Gintare, Nigel en ik stonden om 7.00 uur op om een morningwalk te doen. We liepen naar een mooie kust en beklommen de kust. Toen Tim en Ronetta aangewandeld kwamen, na wat langer geslapen te hebben, zijn we naar een mooi punt aan de kust geklommen en hebben samen genoten van het uitzicht. Hierna zijn Gintare en ik terug hardgelopen naar ons hostel. Deze morningrun zal ik zeker nooit meer vergeten. Het was de mooiste morningrun die ik ooit gedaan heb. Hardlopen op een berg aan de kust, surfers in de zee en met de zonsopgang. We hebben samen wat gestretcht en hebben gedoucht. We hebben met z'n vijven ontbeten (vooral koekjes, chocolade melk, muffins en popcorn) en zijn met de auto weer verder gegaan. De Great Ocean Road was weer een droom in werkelijkheid. Dit is de samenvatting van de dag: pretty pretty, boosh, boosh, sea sea, beach beach, beauty beauty. De woorden wat we gezegd hebben: 'wauw, awesome, breathtaking, can't express it, I'm dreaming, beautiful, too good to be reality, one more selfie, one more minute, this will cost you 10 dollars, same same...but different, it keeps surprising me'. Deze middag heb ik mijn hoogtepunt van het weekend gezien. Dit was de Grotto en het was een soort grot als kust. Kan het eerlijk gezegd niet omschrijven, zo speciaal is het. We zijn naar het huis van Nigel gereden en hebben daar wat gekletst over Litouwen en Nederland en andere dingen. Super aardige mensen en ook weer typisch Australisch (vriendelijk, enthousiast, vrolijk, helpvol en layed back). Nigel heeft ons naar een strand in zijn stad gebracht. Hier hebben Nigel, Ronetta en ik gezwommen in de oceaan. Eigenlijk was het veel te koud om te zwemmen (aangezien ik heel de dag dichte schoenen, een vest en een lange broek aanhad). Maar ik moest en zal deze dag zwemmen in zo'n mooie zee. Tim en Gintare hebben niet gezwommen. Na een kwartier zwemmen zijn we met de auto naar een omkleedruimte gereden. Eenmaal omgekleed, besefte Nigel dat zijn schoenen verdwenen waren. Deze had hij achtergelaten op de parkeerplaats aan het strand. We reden terug naar de parkeerplaats om zijn schoenen op te halen. Nu komt het mysterie van de schoenen van Nigel.
De schoenen van Nigel waren weg. Na een paar minuten zoeken zei Tim 'Look in that car, maybe your shoes are in that car'. En ja hoor, de schoenen van Nigel lagen in andermans auto. Ronetta, Gintare en ik gooiden onze charmens in de strijd en vroegen aan mensen op het strand of zij de eigenaren van de auto met Nigel's schoenen waren. De eerste mensen die we aanspreken waren de sjaak, want ja het was hun auto. Nigel kreeg zijn schoenen terug en was weer helemaal blij. De Australische 'schoenensteler' vertelde dat iemand anders de schoenen had gepast, de schoenen niet paste en dat de 'schoenensteler' de schoenen toen overgenomen had, want ja.. wat moet je anders met verloren schoenen. Nadat de schoenensteler 10 keer 'Sorry mate, sorry mate, sorry mate' had gezegd, zijn we weer verder gereden naar een mooie stop aan een kust in het stadje. We hebben gegeten bij een Fish & Chips restaurant aan een mooie haven vlakbij het stadje waar Nigel woont. Hierna zijn we naar een mooie kust met een uitkijktoren gelope, terwijl het zonsondergang was. Dit was een mooie afsluiting van het weekend. We zijn teruggereden naar Ballarat en ik was at res om ongeveer 22.00 uur.

Vandaag is het dinsdag 10 maart. Ik ben vanochtend naar de uni gegaan en heb drie lessen gehad. Ik ben naar de bibliotheek geweest voor schoolboeken. Hierna ben ik samen met kamergenootje Keely naar de opp shop geweest. Een opp shop is een winkel met alleen maar goedkope tweedehandskleren en is een hit bij de studenten in Ballarat. We moesten voor elkaar het lelijkste van het lelijkste kopen en moesten dit in de avond dragen. We gingen namelijk in de avond bowlen met alle 20 kamergenoten. Iedereen had de gekste kleren aan. (Bijvoorbeeld jongens met jurken en nagellak). Ik heb gewonnen met bowlen, jeej. Hierna hebben we buiten at res gebarbecued en samen tv gekeken. Nu zit ik ongeveer 1,5 uur achter mijn laptop mijn reisverslag te schrijven.

Mijn liefde voor Australië wordt groter, groter en groter. Heb vandaag met Zak (kamergenootje) een gesprek gehad over hoe ik mijn verblijf hier kan verlengen. Nee nee, schrik maar niet. Ik kom gewoon terug naar ons kikkerlandje hoor! Ben nog steeds trots dat ik een Nederlander ben! Alleen ben ik op dit moment een Nederlander die verliefd is op Australië. (Waarschijnlijk ben ik niet de eerste Nederlander, denk ik, haha). Deze week probeer ik wat voor school te doen (aangezien ik achterloop). Heb alleen nog geen idee wanneer. Morgenavond is er een foamparty en aankomend weekend heb ik een surftrip met de internationale studenten, georganiseerd door de uni. We will see!

Lots of love,
Liza


  • 10 Maart 2015 - 15:28

    Kim:

    Lieve Liza,

    Wat klinkt dit allemaal onwijs leuk. Ik hoor dat je heerlijk aan het genieten bent en dat moet je ook zeker blijven doen!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verslag!

    Liefs

  • 10 Maart 2015 - 17:56

    Rian Brenters:

    hoi Liza, leuk om je enthousiasme te lezen! Ik denk langzamerhand dat Australië wel echt bijzonder moet zijn en zie een emigratie in het verschiet. Nu moet je Peer nog overtuigen he! Geniet verder, en studeer ook nog wat he! Groetjes van Rian en Michiel.

  • 10 Maart 2015 - 17:58

    Christien:

    Liefje, wat prachtig wat je allemaal meemaakt! De overweldigende ervaringen, de natuur, het leuke contact met medestudenten uit verschillende culturen. De lessen en de leuke evenementen.
    Geniet ervan, dit kunnen ze de rest van je leven nooit meer afnemen!
    Liefs, Christien

  • 10 Maart 2015 - 19:27

    Hans:

    Keileuk om je enthousiasme te lezen en vooral ook wat je allemaal mee maakt. Onze Peer vindt het allemaal wat minder, hij is een beetje aan het wennen aan een leven zonder jou (in tijd uitgedrukt natuurlijk), hij lijkt heel veel tijd over te hebben nu. Is voor ons gunstig want dan zien we hem vaker! Zondag met hem wezen motoren naar oma. Oh ja, bij ons is het nieuwe rieten dak bijna af.
    Liefs, ook van Anita

  • 10 Maart 2015 - 19:56

    Lukas:

    Hey mine Dearest Dear, (huh?)
    What a lovely time you have there on the other side of the world. Zo nu gaan we weer in het Nederlands verder, if you don't mind. Zal je wel moeten,hahaha.
    Dat Australië zo mooi is had ik wel gehoord, maar zo mooi zoals jij het beschrijft had ik toch niet gedacht.
    Het is wel helemaal jouw ding hé, zon, zee, strand, mooie natuur, golven en ga zo maar door. Van wie zal je het hebben?
    Ik blijf het fantastisch vinden dat je het met die andere internationale studenten zo goed kan vinden, gelukkig maar. EN JE KOMT NAAR HUIS hé, je blijft daar NIET een jaar of 50 plakken.!
    Gewonnen met bowlen, leuk. Wat mij wel opvalt, is dat je in je verslag al een paar keer engelse woorden gebruikt. Moet niet gekker worden! Straks praat je nog met een "éhr" in plaats van een "rrr", hahahaha.
    Hey gaan we nog wat doen daar aan de studie, want je hebt volgens mij nog maar een uurtje of 4 college gehad, schiet niet op zo hey. Geintje, komt nog wel, eerst maar een balletje naar elkaar overgooien, da's interessante leerstof. Nee hoor, geniet er maar van, de rest komt wel vanzelf, nou ja, bijna van zelf.
    Ik wens je nog heul veul plesánte uurkes en een hele dikke X, Papa.

  • 10 Maart 2015 - 22:40

    Marian:

    Hey schat,
    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Ik ben heel erg blij voor jou (en ook voor ons). Je bent aardig aan het inburgeren daar maar we houden het wel beperkt tot 5 maanden hoor. Natuurlijk past dit leventje bij je. Mooie natuur, zon, zee en leuke jonge mensen de hele dag door. Wat wil je nog meer. Hoe jij de mooie plekjes beschrijft geeft het gevoel dat je er bij bent. Geniet er maar van en die studie komt wel. Ook daar mag je even aan wennen. Nu weer een surfwekend voor de boeg. Komt goed uit dat je al lessen hierin hebt gehad in Frankrijk. Blijf je wel voorzichtig (moet ik als moeder toch weer even zeggen). We horen en spreken je weer.
    Dikke kus XX mama

  • 11 Maart 2015 - 01:25

    Suzan:

    Hoi hoi,

    Wat maak jij veel mee in een week zeg. Nu ik je verslag heb gelezen en dit vergelijk met de mooie foto's die je hebt gestuurd snap ik het helemaal! Mooi hoor! Geniet ervan en ben benieuwd naar je volgende verslag!

    Liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 13919

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2016 - 25 Februari 2016

Peer en Liza op reis

14 Februari 2015 - 12 Juli 2015

Federation University Ballarat

Landen bezocht: