Relax and no worries - Reisverslag uit Jurien Bay, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu Relax and no worries - Reisverslag uit Jurien Bay, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu

Relax and no worries

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

27 November 2016 | Australië, Jurien Bay

Hi mates,

Daar zijn we weer met een verslag van de afgelopen dagen/weken. We hebben alweer super mooie dingen gezien en kan niet wachten om hier weer over te schrijven!

Die donderdag, nadat we via zanderige weggetjes op de rand van het Kalbarri National Park waren aangekomen, hebben we alle stops gezien langs de kust van het hele Kalbarri National Park. Eerlijk gezegd weet ik niet meer precies welke stops wij hier toen ook alweer gezien hadden. We hebben nu al zoveeeeel meer super mooie stranden gezien! ’s Avonds hebben we onze eerste Australische Corona en wijn op. Eindelijk!

De ochtend daarna heeft Peer de achterband van Jack verwisseld, omdat deze lek was. Ik heb geslapen en toen ik wakker werd, was deze al verwisseld zonder dat ik het gemerkt heb. Dit is niks nieuws meer voor ons om wat probleempjes met Jack te hebben haha. Jack hoort helemaal bij onze reis en dat laat hij ook goed merken… Deze dag hebben we onze “rashies”gekocht, zodat we konden snorkelen met fris weer en in een koude zee. Ik moet toegeven dat mijn zwemshirtje iets meer warmte biedt, omdat ik een koukleum ben. Ook zijn deze shirtjes handig voor het verbranden in de felle zon natuurlijk.

Zaterdags zijn we naar het Kalbarri National Park geweest en hebben we eens wat anders gezien dan de witte super mooie stranden aan de hele Westkust. Het was deze dag een hete dag en we gingen ook nog eens het binnenland in. Dat betekende dubbele hitte dus! Het was bijzonder om te zien dat Australië dus echt heel droog kan zijn op plekken. Er waren in dit National Park veel rode rotsen en droge rivieren. Peer heeft ook nog berggeiten gezien ik was te laat met kijken haha. We hebben deze dag de korte walking tracks gedaan en liters water meegenomen. Het was deze dag namelijk rond de 45 graden en de vliegen waren weer heerlijk aanwezig in ons gezicht. Deze zal ik zeker nog een keer gaan missen als ze er niet meer zijn :) daarna zijn we terug gegaan naar het mooie snorkel strand bij het stadje Kalbarri en dit keer hadden we onze snorkels EN rashies mee. Het koraal was hier gelijk aan de kust en was heel ondiep. Dit maakte het snorkelen dubbel zo leuk omdat je dan namelijk écht onderdeel bent van de onderwaterwereld en Peer heeft zelfs af en toe per ongeluk vissen aangeraakt. Dit ondiepe maakt het ook spannend, omdat we niet het koraal aan willen raken. 1. Omdat dat giftig kan zijn. 2. Dan gaat het koraal dood. We hebben veel verschillende maten en soorten vissen gezien en het koraal is ook echt mooi. 's Avonds hebben we weer buiten gezeten in onze ondertent. We krijgen het camperreizen steeds meer door en genieten er steeds weer meer van.

Zondags hebben we allereerst mama gefeliciteerd! Onze dragers van de rooftop tent zijn kapot gegaan en we hebben er nu een gratis dikke plank (wat bij het afval van de camping behoorde) tussen gedaan. Ja ja, je wordt steeds creatiever zo.. We zijn langzaam (90 km/u) naar Shark Bay gereden. We hebben ontdekt dat onze Jack een beetje een oudje is en onze geliefde snelheid (Misschien vooral die van Peer :p) niet helemaal bij kan houden met z'n slechte conditie. We zijn gestopt bij een kustlijn met stromalites (voor ons meer Broccoli stronken) en waren dan ook zo verder gegaan naar de camping. We hebben hier een plekje uit de wind gezocht met onze kapotte tentdragers. Dit was best moeilijk aangezien de camping aan het strand lag. 'S Avonds hebben we een drankje gedaan om de verjaardag van mama te vieren (en ook al een beetje die van Suus).

Maandags zijn we naar een meer gegaan met een creek vanuit het strand. Onze intentie was om hier te gaan snorkelen, alleen was het te ondiep in de creek, waar je het beste kon snorkelen volgens de boekjes. We hebben hier rondgereden met Jack over het strand en hebben wilde Emu's gezien (soort bruine struisvogels voor ons). Ook hebben we trouwens veel koeien, geiten, kleine reptielen, en grote en kleine soorten vogels gezien langs de weg. Hierna wilden we heel graag naar een National Park in het noorden van Shark Bay. Deze wegen waren behoorlijk ruw en dit vond Jack een pittige weg. We zijn dan ook omgedraaid (nadat we de banden al leeg hadden laten lopen voor het zand) en hebben met tegenzin het National Park niet kunnen zien. Achja niks aan te doen, tot tien tellen, drie keer zuchten, alle frustratie eruit en door met een reizigers smile it issssss. Na het avondeten hebben we op de camping een drankje gedaan in de loungestoelen aan het strand.

De volgende ochtend hebben we kunnen zien hoe "wilde" dolfijnen vis gevoerd kregen door de rangers op het strand. Dit was vooral heel toeristisch en gezellig met z'n allen op een rijtje langs het water staan kijken en wachten. Niet helemaal ons ding haha. Er kwam ook nog een schildpad eventjes langs om sloompjes te kijken wat we allemaal aan het doen waren. Wij zagen hem denken: "Hey dude, what are you looking at man. I'm just swimming around and (paar minutes later) ah you all are still here". (En dan met een zware sloooooome coole stem). Daarna hebben we koffie/milkshake gedronken op het strand, gesnorkeld (niet veel gezien), op het strand gelegen en in het zwembad gezwommen. Hierna hebben we een paar korte stops gedaan bij Shark Bay (kustlijn, strand met alleen maar schelpen zonder zand, een looking met veeeeeeeel wind).

Na gratis langs de weg tussen de Bush Bush geslapen te hebben en gekletst te hebben met Duitsers, zijn we doorgereden richting Coral Bay. We zijn tussendoor gestopt bij een blowhole (waar water hoog uit de cliff gespoten wordt door de sterke power van de zee) en hebben daar gesnorkeld. Hier hebben we weer veel mooie vissen en koraal gezien. Het was weer heel ondiep en hebben dus alles goed van dichtbij kunnen bewonderen. Dat snorkelen bevalt ons wel tot nu toe :)

Donderdags hebben we een paar keer stilgestaan met onze uitgepufte Jack. Weer tot tien tellen, drie keer zuchten, alle frustratie eruit en door met een reizigers smile it issssss again. We hebben gesnorkeld bij Coral Bay met twee Duitse meiden die we daar voor de tweede keer tegenkwamen. Het is daar super mooi om te snorkelen. Dit koraal ligt wel dieper in de zee en dat zwemt wel wat fijner moet ik zeggen. De vissen hebben mooie kleuren, zijn soms zo groot dat we er wel eventjes aan moeten wennen en de vormen en kleuren kunnen soms erg apart zijn. Ik houd wel van het bewonderen van de onderwaterwereld. Visjes die een huisje hebben tussen het koraal, moedervissen die kleintjes eten geven, visjes die nieuwsgierig zijn naar ons als raar wezen, vissen die in eens elkaar volgen en wegzwemmen in een school, et cetera et cetera. Kortom een hele onbekende mooie wereld. Op de camping hebben we gekletst en wat gedronken met de Duitse meiden en dit was super gezellig en laat geworden voor ons doen (1 uur, wat een oudjes zijn we toch, of nee we doen mee met het "live by the sun' motto).

Vrijdags hadden we een heerlijk relax dagje zonder het Jack gebeuren op de weg. Onze Jack had een day off en wij hadden een heerlijke dag weer bij het mooie koraal in het water. Dit keer zijn we twee keer wezen snorkelen met een Duits stel (ja ja, veel Duitsers hier) en hebben we gezocht naar Uluru. Dan moet je lang zoeken denk je nu want dat ligt in het midden van Australië, maar nee dat is niet zo. Dit is de "parel" van Coral Bay (hadden we gehoord) en is een hoge onderwaterrots met koraal. Na lang zoeken en twee keer vragen hoe te vinden, hebben we hem midden in de zee gevonden en deze parel was zeker de moeite waard! Hierna hebben we met zonsondergang gewandeld naar een sanctuary zone voor kleine haaien. We hebben daar veel roggen en krabben gezien en een mooie kustlijn gezien. Helaas waren de haaitjes moeilijk te vinden.

Gisteren hebben we Jack weer hard laten werken met 90 km/u en vaak ingehaald worden door auto's en een paar keer lekker knus stilstaan langs de weg. Tot tien tellen, drie keer zuchten, de frustratie eruit en weer door met de reiziger smile it isssssssss. Oja, en niet te vergeten veel zweten zonder airco in 40 graden en veel drinken. We zijn gestopt bij een Pink Lake en hebben op het strand wat geslapen na de rit (wat als een wereldreis voelde).

Vandaag hebben we alleen maar gereden en zijn nu in Jurrien Bay op onze weg naar Perth. Hier wordt onze Jack goed onder handen genomen. Wie weet verricht onze Jack morgen wonderen en willen we nog verder met hem reizen.. Vandaag heeft Jack ons heerlijk laten zweten door een klapband te krijgen tijdens het rijden. Deze heeft Peer verwisseld en we zijn blij dat we bijna in Perth zijn. Ik kan zo bij een autogarage werken aangezien ik nu heel veel weet over een auto en Peer werkt voor z'n gevoel al bij een autogarage tijdens de reis :) Jack zorgt er wel voor dat we bezig blijven.

Nu zitten we op de camping en gaan we maar eens slapen. Het is heerlijk genieten hier en we kijken nog steeds per dag wat we gaan doen. We hebben vannacht bij een gezinnetje geslapen in de middle of nowhere. We hebben daar allerlei soorten dieren gezien en het leukste was dat ze daar een kleine baby kangoeroe verzorgde waarvan haar moeder is neergeschoten. Super schattige en leuke beestjes. Je kon merken dat ze weinig dagelijks contact met andere mensen hadden en we werden dan ook met open armen ontvangen. Vannacht hebben we naar de zonsondergang op de bergen gekeken en naar de sterren gekeken op de motorkap. Wat mooi kan de sterrenhemel zijn! Zoveel sterren en mooie natuurgeluiden op de achtergrond. Vandaag betrapten we onszelf erop dat we eraan gewend waren om een andere auto na een half uur een keertje tegen te komen. We vonden het namelijk drukjes in dit stadje, wat nog niet eens te vergelijken is met het platteland in de uithoek van ons kikkerlandje.

Heerlijk om hierover te schrijven en sodeju wat hebben we al veel gezien en gedaan. Enfin, nu lekker slapen in ons warme tentje.

Lost of love,
Peer en Liza

• 15 December 2016 - 01:17

Suzan:

Hoi explorers,

Wat een leuk verhaal weer! Ik probeer het een beetje voor mij te zien. Ik moet denken aan Amerikaanse films, woenstijnachtige Cran Canyon sfeer met cactussen op z'n Australisch.. Vat je hem? Ik ben blij dat jullie de haaien niet gezien hebben. Laat die maar lekker diep in de oceaan voordat we tuuduu tuuduu tuuduutuuduutuuduu praktijken krijgen (Jaws liedje). Het strand en snorkelen lijkt mij ook gaaf. Klinkt als finding nemo en finding dory. Zo zie ik het stemmetje van de schildpad helemaal voor me haha. Nou kan ik door films en mijn eigen fantasie toch nog een beetje een verbeelding krijgen bij jullie reis. Ik ben benieuwd of dat beeld overeenkomt met jullie foto's straks. Hopelijk hebben jullie meer geluk met jullie nieuwe auto maar vast wel. Bedankt voor de leuke kerstbal. Nu zijn jullie er toch een beetje bij met kerst. Geniet van alles wat nog gaat komen!

Liefs,
    Suzan