Same same.. but different! - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu Same same.. but different! - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu

Same same.. but different!

Blijf op de hoogte en volg Liza

19 Mei 2015 | Australië, Ballarat

Hi mates,

Long time no see. Ik heb weer een tijdje mijn reis blog niet bijgehouden. Ik zie net dat de laatste keer alweer langer dan drie weken geleden is, dus het is weer tijd om jullie allemaal weer op de hoogte te houden!

Eens even kijken.. waar was ik. Dinsdag 28 April. Ik woon hier nu echt in Australia en ik ga niet weer heel de dagen precies vertellen. De dagen hier blijven leuk en gezellig en speciaal. Ik moet wel zeggen, dat ik niet meer bij alle `speciale`dingen stil sta. Ik maak hier mijn huiswerk in mijn kamertje. Ik speel af en toe op de piano (heb een piano stuk uitgeprint van Mozart (voor de muziekkenners `Fantasia in D Minor`). Ik volg hier lessen. Ik eet elke maandag tot en met donderdag met mijn kamergenoten. Ik ga drie à vier dagen in de week naar de fitness. Dit is vaak met roommate Luke en roommate Kate, maar ook soms alleen of met Gintarè of andere mensen. Ik klets de hele dag door met kamergenoten als ik ze tegenkom (bijvoorbeeld in de keuken). Ik doe mijn was. Ik wandel meestal èèn (soms twee) keer de Goldfield track. Dit is de wandelroute van circa 5 km door de bush bush rond de Uni en de campus.

Woensdag 29 april ben ik samen met Gintarè en Roneta naar Nigel gegaan en hebben we `s avonds gezellig wat gegeten en gedronken en een concert van Robbie Williams gekeken, omdat Roneta hier helemaal gek op is.

Zondag 2 mei was ook een hele leuke dag. Ik ben toen met Gintarè en Roneta met Nigel meegegaan om naar een American football game te kijken, waarin hij speelde met zijn football team. We zijn met de auto van Nigel naar de wedstrijd gereden. Dit was ergens voorbij Melbourne en het blijft mooi om Melbourne van veraf te zien. Blijft een mooie stad :). Gintaré, Roneta en ik hebben een shirt van zijn team aangetrokken (natuurlijk veel te groot, je kon het beter een jurk noemen bij ons) en hebben het eerst half uur voornamelijk 'gegoogled' en gediscussieerd over de spelregels. Daarna hebben we eerlijk gezegd alleen maar gekletst in het gras en genoten van het zonnetje. Hebben gekletst over Australia en hoe mooi het is en hoe blij we zijn dat we elkaar hier in Australia ontmoet hebben, blablabla. Kortom: 'meidenpraat'. Hierna zijn we teruggegaan naar Gintare's en Roneta's place om daar Avatar te kijken, omdat Gintare deze film nog niet gezien heeft en wij vonden dat ze die echt gezien moest hebben.

Zondag 3 mei was het weer tijd voor de ' internationale avond'. Deze keer was het de beurt van Gintaré en Roneta en gingen we dus typisch Litouwens eten bij hun thuis. Dit was heerlijk en heel speciaal! Ook deze maaltijd heeft mij weer geïnspireerd in het koken en mij laten zien hoeveel verschillende gerechten je wel niet kan maken! Lijkt wel kunst. Hierna ben ik snel terug naar huis gegaan, omdat we met alle kamergenoten gingen minigolfen. Deze activity was eerlijk gezegd best wel saai, aangezien het meer voor kinderen bedoeld was. Maar goed het was gezellig met elkaar en ik was tweede geworden (niks te klagen). Hierna ben ik weer teruggegaan naar Gintaré en Roneta en hebben we samen met Nigel Avatar afgekeken (aangezien de film mega lang is). Hierna hebben we nog een andere film gekeken over koken, maar die heb ik niet meer gezien omdat ik in slaap gevallen was.

Dinsdag 5 mei was er ook iets grappigs. Ik had een interview met een student op FedUni over Europese studenten op FedUni. Dit was omdat FedUni wil proberen om meer Europese studenten naar de universiteit te krijgen. Was bleek nou.. de interviewer was Nederlands! Het was een meisje wat haar afstudeerstage bij FedUni deed, nadat ze op FedUni gestudeerd heeft (hetzelfde wat ik hier nu doe). We hebben vooral gekletst voor 1,5 uur, terwijl de interview ongeveer maar een half uur hoorde te duren. Dit was super leuk en gezellig! En ik besefte ook weer hoe speciaal het eigenlijk is dat ik hier nu ben! Madame was weer helemaal happy en hyper :).

Woensdag 5 mei ben ik in de avond met roommates naar de Irish pub gegaan. Hier was een quiz waar je aan deel kon nemen met groepen tegen elkaar. Natuurlijk vormde ik en mijn roommates één groep. Ik heb mijn groep niet echt kunnen helpen, want ik wist geen één vraag haha.

Vrijdag 8 mei ben ik met de bus vroeg naar het centrum gegaan en heb ik al mijn ingrediënten gekocht voor mijn selfmade stamppot. Want, jazeker, het was mijn beurt om typisch Hollands te koken en wat is er nou niet typischer Hollands dan een boeren wortelstamppot met een zelfgemaakt gehaktbal (hier hebben ze geen rookworst). Ik heb ook de Vogue gekocht voor me-time en ik heb mijn eerste (jazeker, mam) mijn eerste kookschriftje gekocht! Ik was helemaal happy hiermee haha. Gintaré heeft mij geholpen met klaarmaken en na drie uur was het dan eindelijk klaar. Ik voelde druk op mijn boeren stamppot, omdat 1: ik presenteerde ons Hollands eten aan internationale studenten, en 2: ik kookte stampport voor mijn eerste keer voor tien man! Het was heerlijk en iedereen vond het lekker.

Zondag 10 mei heb ik in de avond met roommates al een beetje gekeken naar plaatsen die ik zeker wil zien samen met Peer tijdens onze reis. Vanaf deze dag voelde deze reis al wat dichterbij komen. Ik kan niet wachten om Peer weer te zien! En aan de andere kant wil ik hier ook niet weg.

Maandag 11 mei werd ik wakker en ik was deze dag vooral moe en was van plan om naar de les te gaan. Uiteindelijk werd het een hele andere soort dag. Ik ben met Roneta met Nigel meegegaan naar Bendigo. Bendigo is vergelijkbaar met Ballarat, klein en kneuterig, en is twee uur rijden. Nigel had in Bendigo een scouting voor een gratis collegechip op een Americaanse football school. Dit was natuurlijk een grote kans voor Nigel om zijn droom waar te maken en we zijn met hem meegegaan om hem te supporten. Roneta en ik hebben lekker in het zonnetje gezeten langs het veld, gekletst, gekeken, gegeten en elkaars haren gedaan. Hierna zijn we naar Gintare's en Roneta's huis gegaan en hebben we daar lekker gegeten en foto's van elkaar gekeken, van toen we nog jonger waren.

Woensdag 12 mei had ik in de avond Uniball. Dit is (alweer) een formeel ball, waarbij iedereen netjes gekleed was in pakken en jurkjes. Australische meiden dragen dan vooral blote, in mijn ogen, té korte jurkjes en is niet bepaald 'formeel' meer te noemen, maar goed. Ik had mijn groene jurk aan, die ik in Melbourne had gekocht. Ik heb eerst met roommates Mario race gespeeld en ben daarna naar Uniball gegaan samen met een aantal internationale studenten. We hadden samen één tafel gereserveerd en hebben hier eerst heerlijk gegeten en daarna lekker gedanst. Alles was heel mooi versierd en iedereen zag er mooi gekleed uit. Een paar roommates waren er ook en heb daar ook nog mee gepraat en gedanst. Ik blijft het zeggen: Australiërs zijn veel beter in het bouwen van een goed feestje. Er was een goede band aan het spelen, er waren fotohoekjes om foto's te laten maken en iedereen ging los. Blijf het leuk vinden om te zien hoe 'los' Australiërs kunnen gaan, zonder zich 'voorschut' te voelen. Heerlijk. Na Uniball zijn we met z'n allen naar de club 'Bluestone' gegaan en hebben we daar nog goed doorgefeest. Dit was een leuke avond om zeker te herinneren! (It was a night to remember).

Vrijdag 15 mei heb ik samen met roommates lasagne gekookt. Ik wilde namelijk lasagne koken, omdat ik dat nog nooit gekookt heb. In de avond hebben we gezellig aan de drank gezeten met de roommates die in het weekend bleven. De weekenden zijn altijd rustiger, omdat er veel studenten zijn die terug naar hun huis gaan.

Zaterdag 16 mei heb ik samen met roommates een mega hamburger gegeten bij Grill'd. Dit is een typisch Australisch concept met hamburgers en een gezellig café. De hamburger was heerlijk! Beetje moeilijk om te eten, maar dat was het zeker waard haha.

Zondag 17 mei was het weer tijd voor de internationale avond. Nu was het Nigel's beurt en gingen we bij Nigel typisch Australisch eten. We hebben gegrilde zalm op met gegrilde groenten (Australiërs grillen bijna alles) en een heerlijk toetje. In de avond hebben we met z'n allen in de hot tub bij Nigel gezeten.

Maandag 18 mei (gisteren) heb ik in het tussenuur heerlijk van (een van de laatste) zonnenstralen genoten met Roneta en Nigel en een kopje koffie latte. Ik drink hier regelmatig koffie, omdat ik het ineens zo heerlijk vind. Gisteren is ook army week begonnen. In deze week heeft elke unit een vlag die ze moeten beschermen, zodat andere units die niet te pakken kunnen krijgen. De unit met de meeste gestolen vlaggen wint. Hiernaast, heeft iedereen op de campus een army men. Ik moet mijn army men 'vangen' (klop op de schouder en roepen 'you're caught'). Oftewel: in deze week voelt niemand zich echt veilig hier op de campus en is niemand te vertrouwen haha. Onze unit heeft op dit moment vier vlaggen van de zeven, dus we moeten onze vlaggen nu heel goed beschermen aangezien iedereen op deze vlaggen aast. We hebben de vlaggen in de keuken gehangen en we zitten nu met z'n allen in de keuken te studeren om ze in de gaten te houden haha. Ik ben nog steeds niet gevangen (door degene die mij als army men heeft) en mijn army men is moeilijk te vinden dus die heb ik nog niet gevangen.

Nou, dat was mijn verhaal weer. Zoals je gelezen hebt, nog steeds super leuk hier en nog steeds super leuke dingen gedaan! Het voelt hier als mijn thuis en ik geniet er nog steeds van. Soms heb ik dagen dat het allemaal heel normaal voelt en ik vergeet hoe speciaal het is dat ik hier ben en soms heb ik dagen dat ik super happy ben omdat ik dan ineens weer besef hoe speciaal het is om hier te zijn en wat ik allemaal al wel niet gezien en meegemaakt heb. Over 6 weken (5 weken en twee dagen) komt Peer naar Aussie. Voelt alsof het steeds dichterbij komt :D. Tegelijkertijd kan ik me niet indenken dat ik hier dan wegga.

Zoveel gevoelens, zoveel te zeggen, te weinig woorden! Het is hier geweldig, ben super blij dat ik hier ben, leer mezelf kennen (klinkt cliché, maar het is wel zo), mijn Engels is super veel verbeterd, ik hou ineens van koken (mijn kookschriftje is al aardig vol), ik hou ineens van koffie, en nog veel meer!

See ya!

Lots of love,
Liza

  • 19 Mei 2015 - 17:58

    Marian:

    Hey lieverd,
    Wat leuk om weer te lezen wat je allemaal meemaakt. En koffie drinken en een kookschrift, dat wordt genieten samen als je weer thuis bent. Wat een variatie aan activiteiten heb je al gehad in Australië. Ervaringen die je je hele leven meeneemt. En daarnaast ook nog goede punten voor je studie halen, wat ben ik trots op je.
    Gelukkig kunnen we al een beetje af gaan tellen, vooral ook Peer en hebben jullie samen nog een mooie reis te gaan daar. Ik begrijp wel dat het dubbel voelt omdat je dan ook afscheid moet gaan nemen van je friends. Gelukkig is het nog niet zover dus geniet nog maar lekker verder maar neem ook op tijd een beetje rust hoor.
    Dikke kus,
    Mama

  • 19 Mei 2015 - 18:13

    Suzan:

    Hoi lief zusje,

    Je geeft aan dat je niet meer iedere dag beschrijft omdat je daar "gewoon" woont. Nou ik vind dat je voor "gewoon" daar wonen wel nog steeds heel veel bijzondere en leuke dingen meemaakt. Nu geef je ook wel aan dat je dit weet maar daarnaast onderneem je ook gewoon veel zoals het lopen en fitnessen. Em jij hebt al zo'n mooi figuurtje moet ik toch maar eens een voorbeeld aan gaan nemen. Ik moest lachen om je titel: "Same same.. but different". Dit is namelijk iets wa Nick en ik hier dagelijks benoemen omdat hier echt alles wat je word aangesmeerd "Same same.. but different is". Oftewel als je iets wil dan hebben ze het allemaal maar het is overal anders haha. Ook om je kookschriftje. Dat je daar beter zou leren koken had ik wel verwacht maar dat je her zo leuk zou vinden niet haha. Kunnen we voortaan samen naar de kookprogramma's kijken die ik altijd van jou af moest zetten omdat je ze verschrikkelijk vond. Fijn dat je nu echt kunt aftellen dat Peer komt alhoewel dit dus wel betekend dat er ook een eind komt aan je periode daar. Ik kan me voorstellen dat dit een dubbel gevoel is. Daarom geniet er nog maar extra van en leef met de dag. Niet teveel nadenken over wat komen gaat maar het gewoon op je af laten komen. Alles komt goed! En zeker uitkijken naar de mooie reis die je gaat maken!

    Liefs,
    Suzan

  • 19 Mei 2015 - 18:52

    Christien:

    Wat een heerlijk verslag weer! Alsof je daar thuis bent en ook weer niet. Dat dubbele.
    Geniet van alle momenten en indrukken die je nog kunt opdoen zolang als het duurt.
    Studeren, leuke dingen doen met je vrienden daar, uitjes en genieten.
    En straks samen met Peer daar nog een leuke tijd hebben.
    Liefs, Christien





  • 19 Mei 2015 - 22:10

    Rian:

    hoi Liza,
    Ik vind het altijd heel leuk om je verslag te lezen, ik ken je natuurlijk nog niet zo goed, maar hierdoor steeds beter. Mooi hoe je alles beleeft en avonturen aangaat. En ook nog studeert "tussendoor". En fijn dat je van de natuur geniet, daar hou ik ook van. Die Australische hamburgers zijn vast niet zo lekker als die van Bar American, Peer doet het goed met zijn wagen, hij is prachtig. Ik ben sinds dit weekend klaar met mijn studie (remedial teaching) en ben heel opgelucht, het was een lange weg. Jij doet het heel wat gemakkelijker, lijkt het! Leuk dat je steeds meer Engelse uitdrukkingen gaat gebruiken tussen het Nederlands. Gaat vanzelf denk ik. Heb nog een leuke tijd, vooral straks met Peer! En tot ziens terug, groetjes, Rian en Michiel

  • 22 Mei 2015 - 08:49

    Tonny:

    Hoi Liza,
    Vanochtend er eens gezellig voor gaan zitten om met een kopje thee in de hand je ervaringen te lezen.
    Leuk om te lezen hoe je leven er daarin Verweggistan uitziet. Zo gewoon en meteen ook zo bijzonder. Alleen al het ontmoeten van zoveel nieuwe mensen en allerlei nationaliteiten is jaloers makend. Jammer dat ik niet van studeren hou want anders zou het zeker iets voor mij zijn.
    Geniet van alles wat je meemaakt, knuffel van mij.

  • 23 Mei 2015 - 20:52

    Lulas:

    Hey lieve schat,
    Net terug uit Thailand en uitgeput van de reis in de bank, lekker bankhangen en op tijd naar bed, schrijf ik nog even snel wat.
    Fantastisch wat je allemaal mee maakt. Lekker sporten en feesten en tussen door steek je ook nog iets op, op de Uni.Past ook helemaal bij jou!
    Nu ga je even tussen door naar Bali, gelijk heb je, omdat het in wezen nu om de hoek, 5 vliegen, ligt. Je gaat als een speer met je studie, dus dat komt wel goed.
    Ook mij valt op dat je steeds meer "engels Nederlands" gaat schrijven :-) en leuk dat je steeds weer nieuwe mensen ontmoet.
    Lekker dat je koffie drinkt, kan ik dan rekening mee houden, als je ooit weer thuis komt ;-), vind ik wel gezellig.
    Ik zou zeggen, geniet van de komende 5 dagen op Bali en een hele dikke X,
    Papa

  • 08 Juni 2015 - 16:50

    Oma Ida Opa Kees.:

    Hallo Liza,
    Wij genieten steeds van je reisverhalen . Ook de vrienden die je erbij gekregen hebt in het verre Australie maken een goede indruk op ons. Je zult wel uitzien naar de komst van Peer en samen nog van een mooie vakantie genieten. Wij wensen je van harte proficiat met je 21e verjaardag, veel sukses met je laatste proefwerken heel veel groeten en tot ziens.
    Oma Ida opa Kees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 13917

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2016 - 25 Februari 2016

Peer en Liza op reis

14 Februari 2015 - 12 Juli 2015

Federation University Ballarat

Landen bezocht: