Study and fun - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu Study and fun - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu

Study and fun

Blijf op de hoogte en volg Liza

28 April 2015 | Australië, Ballarat

Hi mates,

Ik zit weer mijn reisverslag te schrijven. Het is weer langer dan een week geleden, maar goed er is ook niet zo heeel veel om over te schrijven deze keer. Ik was eerlijk gezegd bijna vergeten om mijn reisverslag bij te houden. Misschien komt dit omdat ik mij hier zo thuis voel?
De berichtjes blijven leuk om te lezen! Leuk om te lezen dat iedereen nog steeds zo betrokken is en ook leuk om wat van iedereen te horen op deze manier :)

Woensdag 15 april, donderdag en vrijdag waren redelijk hetzelfde. Ik heb deze drie dagen vooral veel aan de studie gezeten. Ik had namelijk mijn eerste test in het Engels de week daarna en heb hier deze dagen heel veel voor gestudeerd. Ook had ik mijn eerste assignment, waarvan de deadline deze week was. Ik heb woensdags gewandeld (standaard wandelroute waar ik de kangoeroes steeds zag en helaas zag ik nu geen kangoeroes). Donderdag en vrijdag ben ik wezen fitnessen. Het was meestal frustrerend voor mij om in het Engels te leren, omdat dit veel langer en veel moeilijker is dan in het Nederlands voor mij. Na puffen en zuchten en studeren, heb ik vrijdagavond laat mijn spullen gepakt voor de Grampiens. The Grampiens is een bekend toeristengebied, is twee uur rijden van Ballarat vandaan en is een gebied met bergen en watervallen.

Zaterdag vertrok ik naar de Grampiens om 8 uur in de ochtend. Dit was georganiseerd door FedUni en alle internationale studenten konden zich hiervoor aanmelden. We waren uiteindelijk met circa 15 internationale studenten, waarvan vier Europeanen en 11 Aziatische studenten. Ik, Roneta, Gintare en Bernhard (komt uit Oostenrijk) voelden zich voor het eerst in de minderheid en beseften dat de Europeanen niet de enigen zijn die overal te bekennen zijn haha. In de middag stond er eigenlijk niks op de planning, maar wij (de Europeanen) wilden heel graag hiken naar de top van de bergen. Uiteindelijk zijn we met 6 andere studenten naar de top van de mountain geklommen. In het begin van de dag was het heel warm en de zon scheen. Toen we begonnen met klimmen was het weer het tegenovergestelde geworden. Het was regenachtig, mistig en koud. Alhoewel dit weer niet het geliefde weer is om in de top van de bergen te klimmen, bracht dit toch een mooi avontuur met zich mee. Het was slipperig, mensen vielen en het was koud en nat. De klimroute was super mooi tussen de bergen en (mooie) uitzichten, die voor ons een en al mist waren haha. Eenmaal bij de top aangekomen, waarvan ik mooie foto's op internet had gezien, zagen we helemaal niks. Eerlijk gezegd had dit wel iets en het had vooral iets engs! Aan de top van de berg staan en dan niet kunnen zien wat onder je is of wat voor je is. Hierna zijn we weer zo snel mogelijk terug naar beneden geklommen before het donker werd. Hierna hebben we geleerd hoe je een boemerang gooit. Dit was leuk omdat dit typisch Australisch is, maar na twee keer gooien had ik het ook wel weer gezien. In de avond hebben we gegeten at the hostel met z'n allen en hebben we spelletjes gespeeld en wijn gedronken.

Zondag 19 april hebben we eerst ontbeten in het hostel en zijn we daarna naar een grote waterval gegaan. Deze waterval was tussen de bergen en was weer mooi. Het weer was óf lekker zonnig óf 'lekker' regenig. Oftewel, het weer veranderde elk uur. Toen we bij de waterval waren, was het gelukkig mooi weer en toen we terugliepen begon het hard te regenen. Hierna zijn we naar een andere top bij the Grampiens gegaan. Deze top was weer mooi en je kon op de berg zien dat er regen onderweg was om ons allen nat te regenen op de berg. We zijn hier kort geweest en hebben gewacht tot het laatste moment dat we nog net (nét niet eigenlijk) droog naar de bus konden lopen (hebben gerend). We hebben even in de bus gewacht tot de regenbui over was en zijn hierna naar een andere top van de berg gelopen. Dit was een top waar je gemakkelijk hoogtevrees kunt krijgen. Ik heb op een plekje op de berg gestaan voor de foto en vond dat plekje wel ver genoeg. Helaas waren er ook andere studenten die bedachten om tot het uiterste van het uiterste puntje van de berg te gaan voor 'de perfecte foto'. Mensen zijn inderdaad typisch schapen. 'Als er een schaap over de dam is, volgen er meer'. 'Als er een student op het randje staat, volgen er meer'. En dan zijn er natuurlijk nog studenten die nóg een stukje verder moeten. Ik heb op dit moment geschreeuwd naar iedereen hoe dom ze waren, dat ze dit serieus niet moesten, hun leven riskeerde voor een stomme toeristenfoto en hoe vaak je wel niet in het nieuws hoort dat toeristen van een berg afvallen. De studenten (schaapjes) hebben helaas niet geluisterd naar mijn betoog.
We hebben hierna met z'n allen een ijsje gegeten en zijn terug naar huis (de campus) gereden. In de avond heb ik met Gin en Ron Part 2 en Part 3 van de Hunger Games gekeken en hebben we de video's en foto's van onze trip naar Tasmania gekeken. We hebben deze avond vooral gelachen en gekletst.

Maandag 20 april heb ik eerst flink uitgeslapen. Ik heb twee lessen deze ochtend geskipped en mezelf voorgenomen dat dat de eerste (eigenlijk tweede) en laatste keer zou zijn. Heb huiswerk gedaan, lessen gevolgd, naar de bibliotheek geweest, avondgegeten met roommates en hierna op de piano gespeeld. Ik heb deze avond een Australische jongen ontmoet. Hij kwam luisteren naar mijn pianospel en hebben gepraat over onze interesse in het piano spelen. In de avond heb ik tv gekeken en gekletst met roommates en in de avond heb ik thee gedronken, gestretchted en ben ik gaan slapen.

Dinsdag tot en met donderdag leken allemaal redelijk op elkaar. Ik heb de was gedaan, heb huiswerk gemaakt, heb lessen gevolgd, heb avondgegeten met roommates, ben naar de supermarkt gegaan met roommates en ben een aantal keren wezen fitnessen. Een roommate heeft mij geleerd wat de regels van het Australisch Football zijn en is van plan mij een keer mee te nemen naar een AFL (Australisch Football) match in Melbourne. In de avond doe ik voortaan elke keer een theetje drinken en stretchten. (Dit doe ik ook wel een beetje zodat ik rustig kan gaan slapen zonder veel na te denken over Peer en iedereen). Maar dit doe ik vooral omdat het gewoon lekker is :)

Woensdagavond was ik van plan om met Gin, Ron en Nigel naar een FRAT Party te gaan. Dit is een feest waarbij iedereen verkleed gaat als typische Amerikanen, iedereen in grote rode Amerikaanse bekers drinkt en andere eigenschappen van typisch Amerikaanse parties. Meisjes waren voornamelijk verkleed als cheerleaders. Gin, Ron en ik hebben een groot AFL shirt en een AFL pet van Nigel geleend. Deze avond hebben we wijn gedronken, een spel gespeeld en gedanst. Uiteindelijk kwamen we erachter dat het al 1 uur was en de taxi helemaal niet was komen opdagen. Op dit moment hebben we besloten om niet meer naar het feest te gaan. We zijn 's nachts aar de Mac ('Maccies', zoals ze het hier noemen) gegaan en hebben in de auto langs een groot meer ons eten opgegeten. Uiteindelijk zijn we met de taxi terug naar huis gegaan.

Vrijdag ben ik naar Melbourne gegaan samen met Gin en Ron. Dit was een heerlijk typische 'meidendag'. Dus dat betekent een dag met: shoppen, shoppen, shoppen, winkeltjes kijken, winkeltjes kijken, winkeltjes kijken, koffie drinken (ja mam, ik ben hier gek op een koffie Latte geworden), kletsen, kletsen, kletsen en nogmaals shoppen en winkeltjes kijken. We hebben om precies te zijn twee winkel bezocht in vier uur tijd :) We hebben gelunched in een Vietnamees restaurant met onbekend eten. Dit was heel lekker :) Suus zal waarschijnlijk dit eten allang geprobeerd hebben in Vietnam haha. Het was een rol met gezonde verse vis of groenten erin. In de avond zijn we naar huis gegaan en heb ik gekletst met roommates. Ik heb deze dag voor het eerst 'echte officiële' fitnesskleren gekocht. Aangezien ik hier best wel veel naar de gym ga.

Zaterdag 25 april was ik van plan om met mijn nieuwe fitnesskleren naar de gym te gaan. Ik was er helemaal klaar voor haha. En toen... was de fitness dicht... Helaas, plannetje mislukt haha. Ik heb toen in de bossen gewandeld (dit is het bos rond FedUni) en dit was geweldig mooi om een frisse neus te halen. Dus niet getreurd, heb nog steeds heerlijk gewandeld in mijn nieuwe fitnesskleren deze dag haha. In de avond ben ik met Gin, Ron en Nigel naar de bioscoop gegaan. Dit was de film Age of Adeline en was een super mooie film met huilen, lachen en praten tegen de actors. (Dit doe ik als ik écht in een film zit).

Zondag was een luie dag met lang uitslapen, was doen, eten, kletsen, etc. In de avond ben ik naar Leylah's en Daniel's place gegaan. Dit zijn Chinese studenten, die ook naar the Grampiens waren gegaan. Leylah en Daniel (Soon Chang Zi en Suh Yang) hebben voor mij, Gin, Ron en Nigel typisch Chinees eten gekookt. Dit was heerlijk en zo anders als Europees eten! Niet te vergelijken! (Ook dit zal Suus waarschijnlijk al wel weten haha). Dit eten is puur en niet vet. Ja, niet vet! Dit is het tegenovergestelde als wat wij gewend zijn van Chinese restaurants in Nederland. Wat is nu typisch Chinees eten? Niet dat van Nederlandse Chinese restaurants. :)

Vandaag is het maandag 27 april alweer. Time flies when you're having fun! Vandaag weer een lekker dag met lessen, huiswerk, fitnessen met roommates, kletsen met iedereen, etc. Ik heb vandaag een stuk van Mozart 'Fantasia in D Minor' uitgeprint en heb het vandaag gespeeld op de piano. Blijft heerlijk om hier ook piano te kunnen spelen! :)

Zoals je kunt lezen is dit nu gewoon mijn thuis. Ik doe hier mijn ding en geniet er nog steeds van (iets minder met het besef dat het zo speciaal is). Ik praat nog steeds de hele dag Engels met iedereen en ik merk zeker dat mijn Engels een stuk verbeterd is. Ik was net een verhaal over 'mij in de gym' aan het vertellen en het ging zo snel dat ik dacht 'woooo' dit kon ik nog niet zo snel zonder haperingen vertellen toen ik hier net aankwam haha. Engels is ook zo'n leuke taal. Ik wil alle woorden weten en alle zinnen (en ook typische Australische woorden en zinnen).

Nu ik weer mijn blog aan het schrijven ben, besef ik weer helemaal dat het zo speciaal is. Het is ook zo gaaf en zo leuk en je hebt altijd iemand om mee te kletsen! Iedereen is vrolijk en iedereen neemt de tijd om met je te kletsen. Soms merk ik nog steeds dat ik een 'typische Nederlander' ben. Vandaag had ik twee keer dat ik achter iemand liep en dat ik zo snel liep dat ik moest stoppen, voordat ik over hem/haar voeten liep haha. En dan denk ik, 'oja, ik hoef ook eigenlijk helemaal niet zo snel te lopen. Geniet van het uitzicht'.

See ya later mates!

Lots of love,
Liza









  • 28 April 2015 - 18:41

    Hans:

    Hoi Liza,
    Het is echt heel leuk om te lezen wat jij daar allemaal uitvreet. Je geniet volop van je reis en dat is mooi. Eigenlijk vind ik dat je nu wel lang genoeg bent weg geweest en dat je lekker terug bij onze Peer moet komen maar mijn mening telt niet in deze! Intussen hebben wij zelf vakantie (bijna schreef ik 'ook') en zitten lekker in een hotel op Sardinië. Het is hier lekker weer maar niet goed en we hebben onze eerste dag er op zitten. Het is fijn om thuis weg te zijn en je gedachten te verzetten en zo. Ik geef je een dikke knuffel en tot volgende keer
    Groetjes Hans

  • 28 April 2015 - 19:54

    Marian:

    Hoi lieverd,
    Ik hoopte al dat je een blog geschreven zou hebben toen ik uit het werk kwam, en ja hoor.
    Wat heb je het naar je zin. Erg fijn voor mij om te horen. Goed dat je niet tot het randje op de berg bent gegaan. Gelukkig dat je die adviezen nakomt. En die koffie gaan we straks samen drinken en samen gezellig kletsen want dat begin ik nu toch wel echt te missen. Ook de piano staat er stil bij. Het zal fijn zijn wanneer Mozart of what ever op de piano ook hier weer door het huis te horen is. De natuur, het sporten, shoppen met meiden; allemaal dingen die echt bij jou passen. Ik begrijp helemaal dat het thuis voelt. Je volgende blog lezen we waarschijnlijk in Thailand. Wel apart hoor. Is dichterbij maar nog te veraf. Je studie uurtjes hebben wel resultaat laten zien. Een volle 10 gehaald, niet te geloven. Kei knap van jou.
    Liza, geniet lekker verder met alles waar je blij van wordt en blijf goed op jezelf passen
    Dikke xxxx mama

  • 01 Mei 2015 - 11:48

    Lukas:

    Hey lieve schat,
    Weh un verhaal weer. Een beetje engels af en toe, maar dit geeft niet.
    Hard werken tussen door en goede punten halen. Wat goed van je dat je niet op het puntje van die berg bent gaan staan. Bij het lezen stroomde mijn handen al weer vol.
    Je ziet toch ook veel en ontmoet leuke mensen, geweldig.
    Vandaag de 1e vakantie dag en morgen naar Thailand. We hebben er zij in.
    Het weer gaat hier een beetje beterder worden en de temperaturen gaan langzaam naar normale waarden. Jou pianospel in huis mis ik wel hoor. Af en toe hoor ik een liedje op de radio dat jij af en toe speelt en denk ik erg sterk aan je. Maar ja, het is niet anders.
    Ik heb tijdens een hoestbui een rib gekneusd of een spier gescheurd en daar kan ik wel even last van houden, maar gaat vanzelf wel weer over. Niet aan denken, dan voel je ook niets, toch?
    Nou lieve schat, ik hoor je weer, zie je weer op de skype of zo. Hou je taai!!
    Dikke XX, Papa

  • 02 Mei 2015 - 09:39

    Christien:

    Ha lieve Liza!
    In je mooie verslag spettert het er aan alle kanten af dat je het zo naar je zin hebt. Geweldig!
    Hard studeren, leuke dingen doen, lekker kletsen en lachen, sporten, je mooie wandelingen. Het is allemaal even mooi en veel genieten!
    Je pap en mam gaan straks met Peer naar Schiphol. En ik zorg voor Loekie. Zal haar verwennen, haha..
    Nou lieffie, heel veel plezier en tot de volgende keer.
    Liefs, Christien

  • 14 Mei 2015 - 11:40

    Oma IOda, Opa Kees,:

    Hallo Liza,
    Wat gaat de tijd toch snel. Er zitten alweer drie maanden van je stage op. Wij vinden het geweldig dat je het zo goed stelt in het verre Australie en ook dat de studieresultate4n zo prima zijn. Wij genieten van je verslagen. Je zult wel uitzien naar de komst van Peer want met een maandje is hij weer bij je en kun je samen nog van een fijne vakantie genieten. Liza wij wensen je nog een fijne tijd toe en heel veel groeten van
    Oma Ida opa Kees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 13923

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2016 - 25 Februari 2016

Peer en Liza op reis

14 Februari 2015 - 12 Juli 2015

Federation University Ballarat

Landen bezocht: