Easter break en Tasmania - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu Easter break en Tasmania - Reisverslag uit Ballarat, Australië van Liza Burg - WaarBenJij.nu

Easter break en Tasmania

Blijf op de hoogte en volg Liza

15 April 2015 | Australië, Ballarat

Hi mates,

Het is weer een tijdje geleden dat ik mijn reis blog geschreven heb. Ik heb weer veel leuke activiteiten ondernomen en mooie natuur gezien! Hier komt ie dan weer.

Woensdag 1 april heb ik eerst huiswerk gemaakt, gekletst met roommates en lessen gevolgd. Hierna ben ik samen met roommates Kate en Luke naar de gym gegaan. Ik had voor de eerste keer weer goed gestretcht. Dit voelde fijn om weer gedaan te hebben. Ik heb avondgegeten met roommates en ik had een paasei van een roommate gekeken, omdat ik tijdens de Easter break alleen zou zijn at res. Ik heb tv gekeken met roommates en een douche genomen. Hierna ben ik met roommates Ben, Luke en Ryhannon wezen poolen in het LLC gebouw op de campus. In de avond kwam Nigel naar mijn unit toe om de boot trip naar Tasmania te boeken, waar ik tijdens de Easter break heen ga samen met Roneta en Gintaré. Vervolgens zijn ik en Nigel naar Roneta en Gintaré gegaan om nog wat dingetjes te regelen voor onze trip naar Tasmania.

Donderdag 2 april heb ik eerst huiswerk gemaakt, lessen gevolgd en ben ik hierna samen met Gintaré en Roneta naar het centrum in Ballarat geweest om nog wat spulletjes voor Tasmania te kopen. Het weer in Tasmania is namelijk heel koud vanwege de koude wind vanuit Antartica. Ik heb een sjaal gekocht en een leuk vest (met het excuus dat het leuke vest een Paas cadeau was haha). Gintaré en Roneta hebben kleine cadeautjes gekocht voor het Paas weekend en ik heb hetzelfde gedaan voor Gintaré, Roneta, Nigel en Tim (waarmee we het Paas weekend gaan vieren). Hierna ben ik naar de supermarkt gegaan, terug naar huis gegaan, gegeten met roommates, huiswerk gemaakt en muziek geluisterd en mijn foto's in Aussie gekeken in mijn kamertje.

Vrijdag 3 april heb ik eerst huiswerk gemaakt. Hierna ben ik samen met Nigel naar Gintaré en Roneta gegaan en meegeholpen met het koken van het Easter diner. In de avond heb ik een heerlijk uitgebreide diner gegeten samen met Nigel, Tim, Gintaré en Roneta. In de avond hebben we het spel 'whisper game' gespeeld. De speler moest iPod oortjes indoen met harde muziek, zodat diegene niks kan horen. Vervolgens moesten de anderen één Engelse zin zeggen en moest de speler raden wat er gezegd werd. Dit was heel grappig, vooral omdat het in het Engels was. Er kwamen nogal rare zinnen uit bij mij, Gintaré en Roneta haha. Ik heb deze avond bij Gintaré en Roneta geslapen.

Zaterdag 4 april heb ik eerst uitgebreid ontbeten bij Gintaré en Roneta en hebben we gedanst in de keuken. Vervolgens heb ik bij hun aan mijn assignment gewerkt, die ik na Tasmania in moet leveren. Ik moet zeggen dat ik het best moeilijk vond om mijn eerste Engelse assignment te schrijven. Gelukkig hadden Gintaré en Roneta dezelfde asseignment gemaakt en hebben ze mij hiermee geholpen. We wilden in de middag naar het centrum in Ballarat gaan om nog wat eten te kopen voor in de avond. Maar toen kwamen we erachter dat de bussen niet reden en heb ik hierna weer aan mijn assignment gewerkt. (In Nederland zullen de bussen gewoon rijden en in Aussie is dat niet zo, oeps vergeten haha). We hebben gerechten gekookt voor Easter Weekend en in de avond hebben we samen met Tim en Nigel Paaseieren geschilderd. Gintaré en Roneta komen uit Litouwen en daar vieren ze Pasen heel uitgebreid, dus vandaar dat we Pasen zo uitgebreid vierden :) We hebben pasta gegeten en heb daarna bij Gin en Ron geslapen.

Zondag 5 april stonden we om 7 uur op om om 8 uur bij de kerk te zijn. Ik heb een jurk van Ron en nette schoenen van Gin geleend en zijn samen met Nigel naar de kerk gegaan. Dit was voor mij een hele ervaring, aangezien ik in Nederland nooit tijdens Pasen naar de kerk ga. Het was interessant en 'kerkerig'. Na de kerk hebben we uitgebreid ontbeten samen met Tim. In de middag zijn we naar het centrum gegaan en heb ik handschoenen gekocht voor in Tasmania en zijn we naar Nigel gegaan. Hier hebben Tim en Nigel kangeroe voor ons gekookt en een uitgebreid dessert. Het was heerlijk en tegelijkertijd zielig om een kangeroe te eten. Ik ben altijd zo blij als ik een kangeroe in het wild zie en nu was ik er een aan het opeten... Dit gaf me wel een beetje een dubbel gevoel. We hebben een film gekeken en zijn in de jacuzzi gegaan tot 10 uur en ben hierna terug naar huis gegaan.

Maandag 6 april heb ik eerst aan mijn assignment gewerkt. Om 4 uur vertrok ik naar Tasmania!! De grote reis ging beginnen! Ik vertrok met de auto van Nigel samen met Gin en Ron en gingen met de fairy vanuit Melbourne. Toen we in Melbourne reden vond Nigel het spannend om op drukke snelwegen te rijden, omdat hij dit niet gewend was. (Dit was voor mij grappig, omdat ik dit wel gewend ben in Nederland haha). Het was voor mij de eerste keer op zo'n grote boot en sliepen 's nachts in een cabine voor vier personen. We zijn op de boot naar de bios geweest en gingen rond 12 uur slapen.

Dinsdag 7 april kwamen we aan in Tasmania om 7 uur. Hebben eerst naar informatie gezocht bij een reisbureau en zijn vervolgens naar een Mural Festival geweest. Dit was een buiten festival met mega schilderdoeken van bekende schilders. De schilders waren aan het schilderen en mensen konden komen kijken en stemmen op het mooiste doek. Mijn favoriete doek was 'the girl with her hope and wishes'. Het was een meisje als zwarte gedaante die een wens doet door het blazen van een bloem. Op de achtergrond kon je haar wensen zien in mooie bewegende wolkenkleuren. We zijn hierna naar the Craddle Mountains gegaan. We hebben hier gehiked. Dit was voor mij de eerste keer en het was super gaaf en super mooi! Op de heenweg kwamen we andere internationale studenten tegen van FedUni. Het was een zware klim, maar dit was zeker de moeite waard! Het uitzicht was geweldig en we hebben op de top van de mountain een salade gegeten. Hierna zijn we naar ons hotel in Launceston gereden en naar de supermarkt gegaan.

Woensdag 8 april stonden we om 7 uur op, hebben onze spullen gepakt en hebben rond het stadje Launceston gewandeld. Hierna zijn we naar de Tamar River gegaan. Dit was heel mooi! Het was een grote rivier, omringd met jungle bergen, een grote brug, een waterval onder de brug en een zwembad aan het einde van de rivier. We hebben een salade gegeten met onze voeten in het zwembad (het was veel te koud om te zwemmen) en zijn hierna verder gegaan. We kwamen onderweg een windmolen tegen en dit vond Nigel zeer mooi en moest per se met de windmolen op de foto. Gin, Ron en ik vonden dit niet zo speciaal als Europeanen haha. We zijn hierna naar het Mount Field National Park gereden. We kwamen hier net voor het donker aan (het werd om half 6 al donker) en moesten dus een snel door het park lopen, zodat we voor het donker terug waren. Dit was een jungle park met hele mooie watervallen. We konden er helaas maar eentje van zien, maar deze was geweldig mooi! Op de terugweg was het al donker geworden en dit was best wel eng in zo'n jungle. We kwam de Tasmanian Devil tegen en deze liep lekker op z'n gemakje voor ons. Dus we moesten langzaam erachteraan lopen, zodat hij ons niet aan zou vallen. Gaaf om de Tasmanian Devil gezien te hebben, vooral omdat deze tegenwoordig zeldzaam zijn. We hadden hier van geleerd en zijn de andere dagen niet meer zo laat nog naar bergen of jungles gegaan. We zijn naar ons huisje gereden in de hoofdstad Hobart en zijn naar het strand hier vlakbij gereden. Hierna zijn we gaan slapen rond 12 uur.

Donderdag 9 april stonden we weer vroeg op en zijn we naar the Wellington Mountain gereden. Ron en ik wilden graag hiken, maar hier hadden we helaas niet genoeg tijd voor. We wilden namelijk heel veel zien en moesten 'tactisch reizen'. Dit uitzicht was geweldig en we hadden geluk met de heldere lucht! De top van de berg was boven de wolken en het uitzicht was zee, kust, stad en bergen. We hebben hier rondgelopen, gezeten en vooral genoten van het uitzicht. Vervolgens reden we naar Port Arthur. Dit is een gevangenis met een aangrijpende geschiedenis. Eenmaal aangekomen kwamen we erachter dat dit 35 dollars kost en toen zijn we niet meer naar binnen gegaan. We gingen namelijk naar Tasmania voor vooral the beauty of nature. Hierna reden we naar een mooie kustlijn met een wandelroute in Tasmanian National Park. Dit was voor mij de eerste keer dat ik een wit strand zag. Geweldig en net als een paradijs :) We hebben hier gewandeld door de jungle langs de kustlijn in de bergen en hebben een tijdje gezeten op rotsen. Hierna zijn we terug naar ons huisje gereden in Hobart, naar de supermarkt gegaan en veel lol gehad op de roltrap haha. Thuis in ons huisje hebben we een film gekeken en zijn gaan slapen.

Vrijdag 10 april zijn we naar Bruny Island gegaan. Dit is een klein eilandje ten zuiden van Tasmania. Dit is het zuidelijkste puntje van Aussie. Dit eiland was geweldig mooi met mooie natuur. We hebben een mooie kustlijn gezien met bergen en een uitkijktoren. We hebben een mooi uitgestrekt wit strand gezien en hebben een mooie route gewandeld bij een ander mooie kustlijn en bergen. Tijdens deze route kwamen we aan bij een kust met allemaal rotsen waar allemaal zelfgemaakte torentjes van rotsen stonden. We hebben met z'n vieren ons een eigen mega toren gemaakt, zoals we bij elke berg gedaan hebben. (Dit is een activiteit die je in het algemeen doet als je een berg beklimt). Deze route was heel mooi en vooral ook hoog zonder hekjes met een steil paadje. Ik vond dit best wel spannend. Het was zeker de moeite waard, want het uitzicht was weer geweldig! Hierna hebben we een kustlijn gezien met letterlijk twee stranden aan beiden kanten. (Klinkt heel raar, maar jazeker, het is allemaal mogelijk aan de andere kant van de wereld). We zijn rond 8 uur teruggegaan met de fairy richting Tasmania, hebben een film gekeken en zijn gaan slapen.

Zaterdag 11 april zijn we eerst naar de Salamanca Market in Hobart gegaan. Dit is een grote markt waar ze allerlei eetsoorten en andere spulletjes verkopen. Deze dag waren we vooral moe van het vele reizen en de vele indrukken. We hebben deze dag rondgelopen in Hobart, veel koffie gedronken, gezeten, rondgeslenterd en naar een mooie tuin in Hobart geweest. Vervolgens zijn we naar de supermarkt geweest, film gekeken in het huisje en gaan slapen rond 10 uur.

Zondag 12 april hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar Wineglass Bay beach gereden. We hadden hoge verwachtingen bij dit strand en ja, het was zeer mooi! Dit is een uitgestrekt wit strand waar je kan hiken op een berg met een mooi uitzicht op het strand en de kustlijn. Vervolgens zijn we naar beneden geklommen naar het strand en hebben we hier wijn gedronken (omdat we tenslotte op het Wineglass beach zaten). Hier kwamen we weer dezelfde internationale studenten van FedUni tegen en hebben we daar een tijdje mee gekletst. Ik kwam hier ook Dominique tegen. Zij heeft op dezelfde middelbare school als ik gezeten en studeert in Sydney (hoezo toevallig?!). Niemand was aan het zwemmen in de zee, omdat het hiervoor veel te koud was. Ik had deze dat een lange broek, shirt, vest, jas, muts en handschoenen aan. Nigel, Ron en ik wilden heel graag zwemmen en ja, dit hebben we ook zeker gedaan. Ik kreeg tenslotte maar één keer de kans om in de Wineglass beach te zwemmen. Het zwemmen was niet echt zwemmen te noemen. We renden erin, sprongen en gilden heen en weer en renden er vervolgens weer uit haha. Hierna zijn we nog naar een andere kustlijn geweest. Dit was de 'Sleepy Beach' en was ook weer heel mooi. In de avond hebben we geslapen in een hostel en heb ik samen met Nigel, Roneta, een Fransman en een Italiaanse man een drankspel gespeeld. Dit spel heet 'Fuck the dealer' en ja dat was het ook haha. Roneta was de sjaak als dealer :).

Maandag 13 april stonden we vroeg op en reden we naar the Bay of Fires. We reden langs een mooi strand. Dit was mijn meest favoriete plek in Tasmania. Het was geen toeristisch strand wat aangegeven stond in de reisboekjes, maar het was zo mooi! Het was voor mij hét typisch Australische strand wat je voor je ziet als je je een strand in Aussie inbeeldt. Het was lang uitgestrekt, tussen bergen en rotsen en met (natuurlijk) wit zand. Het was deze dag heerlijk weer met een zonnetje. Gin en ik hebben hardgelopen langs de kust en we hebben vervolgens met zijn allen gezwommen in de zee. Niemand was aan het zwemmen in de zee (omdat het eigenlijk nog steeds te koud was), maar het was heerlijk! Na een kwartiertje in het water gezwommen te hebben was mijn lichaam aan het tintelen van de kou en zijn we er tóch maar weer uit gegaan. Na gedanst (Ron heeft mij ballroom pasjes aangeleerd), gestretcht en gezonnen te hebben, zijn we verder gereden naar the rocks in Bay of Fire. Dit zijn grote rotsen die een rode gloed hebben, waardoor het lijkt alsof ze in vuur en vlam staan. Dit was ook weer heel mooi en hebben hier een tijdje gezeten en gekletst. Hierna zijn we doorgereden naar the fairy om terug naar Melbourne te gaan. We hebben in de avond vooral gelachen en zijn naar de bios gegaan. Vervolgens gingen we vroeg slapen, omdat we moe waren van al het reizen en alle indrukken.

Dinsdag 14 april vertrokken we vanuit de boot rond 7 uur en was ik rond 10 uur thuis. Ik heb de was gedaan, spullen uitgepakt, kamer opgeruimd en mijn assignment afgemaakt en ingeleverd. Ik ben naar de fitnessruimte gegaan en heb een heerlijk pasta gerecht gekookt. Ik heb deze dag vooral veel voor school gedaan en ben rond half 2 gaan slapen.

Vandaag is het woensdag 15 april en heb ik de was gedaan en veel voor de studie gedaan. Ik heb begin volgende week mijn eerste schriftelijke test in het Engels. Ik besefte vandaag dat vandaag de eerste dag is dat ik geen Engels heb gepraat sinds dat ik in Aussie ben. Iedereen is namelijk op dit moment bij hun familie en het is hier nu heel rustig. Vandaag was het lekker weer en ben ik een rondje gaan wandelen in het zonnetje. Het is hier nu 12 uur en ik zit nu voor circa twee uur mijn verslag te typen.
Ik moet zeggen dat ik het wel eventjes lekker vind om alleen te zijn na zo'n drukke week. Ik ga dadelijk lekker slapen in mijn schoon bedje, kan niet wachten :)

De Easter Weekend en Tasmania waren geweldig! Vooral Tasmania heeft mij bewonderd. De natuur die ik in Tasmania gezien heb, was voor mij een droom om te zien. (Dit klink heel overdreven, maar goed dat denk ik wel). De trip was geweldig en het maakte het nog leuker doordat ik met Nigel, Gin en Ron was. We hebben zoveel gelachen en lol gehad en typische 'ons' momentjes gehad. Dit maakte de reis en het weekend helemaal af!

Morgen en vrijdag ga ik vooral veel studeren. Zaterdag en zondag ga ik naar de Grampians National Park met de internationale studenten, georganiseerd bij FedUni.

Ik krijg nu weer kriebels in mijn buik als ik dit aan het typen ben. Het blijft zo geweldig wat ik hier meemaak! Nog steeds kan ik af en toe niet beseffen dat ik daadwerkelijk hier in Aussie ben! Geweldig mooi land met leuke gezellige mensen!

Lots of love,
Liza

  • 15 April 2015 - 19:02

    Marian:

    Hey schat,
    Wat fijn dat je in deze 2 vrije weken de kans hebt gehad om met leuke mensen naar Tasmania te gaan. Een hele belevenis om dit gedeelte van Australie te kunnen verkennen. Uit je verhaal merk ik dat dit goed gelukt is, vooral de afwisselende mooie natuur. En wat een kanjer ben je om toch in het koude water te gaan. Ik moest even aan de Duitsers in Zandvoort denken. Geniet nog van deze vrije week, samen met alle vrienden die je inmiddels hebt leren kennen.
    Dikke X

  • 16 April 2015 - 18:51

    Christien:

    Lieve Liza, wat prachtig wat je allemaal meemaakt, je beschrijft het zo mooi en gestructureerd, haha.. De lol die jullie samen hebben, de avonturen. En je werkt hard voor je studie. Bravo!
    Het is genieten voor je!
    Liefs, Christien

  • 19 April 2015 - 14:09

    Ingrid:

    Hoi Liza,

    hopelijk heb je straks heel veel foto's om te laten zien naast alle verhalen, want het is wel overweldigend wat je allemaal meemaakt en vertelt. Het klinkt als een sprookje soms. Real life is er natuurlijk ook op de campus met studie, de was en boodschappen/koken/eten. Ik wist trouwens niet dat je zo sportief bent en zo goed piano kunt spelen. Ik zei al tegen Peer dat we je op deze enorme afstand toch nog beter leren kennen! Het is wat lastig om te verzinnen wat je van het leven hier zou willen weten, maar het gaat zijn gangetje. Bas is begonnen met zijn nieuwe baan en dat bevalt goed, maar hij moet veel reizen weer, dus ben ik ook weer wat meer bezig met was en boodschappen doen en koken.
    En werken vanzelfsprekend, dat hoort er ook bij. Zoals Lukas schreef: we hebben mooi weer. De ganzen en eenden broeden volop en maken veel herrie. Het is soms net alsof we aan een strand wonen!
    Ik ga nu naar de verjaardag van mijn zus met een kadobon voor de dierentuin want je komt hier geen bijzondere dieren in het wild tegen of het zou de kat van de buren moeten zijn, grrr.

    Veel groeten uit Bemmel, Ingrid


  • 28 April 2015 - 11:46

    Oma Ida Opa Kees.:

    Hoi Liza,
    Gister kregen wij een telefoontje van je trotse mam dat je voor je proefwerk een tien hebt behaald.
    Wij vinden het geweldig dat je naast het genieten van het mooie Auatralie en van het studentenleven je studie niet vergeet. Proficiat voor het behaalde resultaat, en dat allemaal in de Engelse taal. Ga zo verder. Wij hebben veel fotos van jou bij jullie thuis op de grote TV gezien en zagen dat je echt geniet. Ga zo door, wij genieten er ook van. Heel veel groeten en xxxxxx van oma en opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 13932

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2016 - 25 Februari 2016

Peer en Liza op reis

14 Februari 2015 - 12 Juli 2015

Federation University Ballarat

Landen bezocht: